نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام ۱۳۲ نفر در هفته های آینده در اصفهان

4-آوریل-2011

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس : محمد مصطفایی، وکیل دادگستری اعلام کرد که در سال گذشته تعداد ۱۹۱ نفر از محکومین به اعدام در اصفهان که جرم آن‌ها حمل و نگهداری مواد مخدر، تجاوز و سنگسار بود درخواست عفو و بخشودگی خود را به کمیسیون عفو و بخشودگی ارائه دادند که در ‌‌نهایت کمیسیون عفو و بخشودگی به ریاست غلامحسین انصاری با عفو ۵۹ مورد موافقت نموده و قرار است به زودی و در هفته‌های آینده تعداد ۱۳۲ نفر از محکومان به اعدام، به دار آویخته شود.

این تعداد جدای محکومین به قصاص است که عفو و بخشودگی آن‌ها طبق قانون به عهده ولی دم است.

بر پایه اظهارات آقای مصطفایی، در اصفهان به دلیل اینکه آمار حقیقی بر اعدام به خارج از زندان درج نگردد در هر ماه ده‌ها نفر را مخفیانه اعدام کرده و جنازه اعدام شدگان را به خانواده‌هایشان تحویل می‌دهند.

محکومین به اعدام از دادرسی عادلانه برخوردار نبوده و هیچ کدام از آن‌ها در مراحل تحقیقات مقدماتی از وکیل دادگستری در دفاع از خود استفاده نکرده و به دلیل عدم توانایی در پرداخت حق الوکاله عمده آن‌ها از وکلای تسخیری که دستگاه قضایی معرفی می‌کنند استفاده می‌نمایند.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه به نقل ازروابط عمومی دادگستری کل استان، غلامرضا انصاری از برگزاری ۱۶ جلسه کمیسیون عفو استان در سال گذشته و طرح ۸۷۴ پرونده از میان ۱۵۵۰ فقره پرونده وارده به دبیرخانه این کمیسیون گفت و بیان داشت: از این تعداد در ۳۷۱ مورد با عفو و یا تخفیف مجازات موافقت و در ۵۰۳ مورد به لحاظ دارا نبودن شرایط، باعفو یا تخفیف مجازات مخالفت شد.

 

انصاری افزود: همچنین در ۳۵ مورد نیز با درخواست معافیت از ضبط وثیقه یا وجه الکفاله موافقت و پرونده آن‌ها به دفتر معاونت قضایی قوه قضاییه ارسال شد.

 

رییس کمیسیون عفو استان در خاتمه از طرح پرونده ۱۹۱ نفر از محکومان به اعدام در این کمیسیون خبر داد و گفت: از این تعداد با عفو ۵۹ مورد موافقت اما با عفو ۱۳۲ مورد که شرایط عفو را نداشتند مخالفت شد.

زندانیان