نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ایران و چین؛ رکورددار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۴

1-آگوست-2015

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: بر اساس گزارش یک سازمان حقوق بشری ایتالیایی در سال گذشته بیش از ۳۵۰۰ تن در ۲۲ کشور جهان اعدام شده‌اند، در ایران تنها در ۶ ماه گذشته، بیش از ۶۵۷ نفر به طناب دار سپرده شده‌اند.

به گزارش دویچه وله فارسی، بر پایه‌ی آمار غیر رسمی سازمان “نسونو توچینی کائینو (دست‌ها از قابیل کوتاه)” که برای لغو مجازات اعدام در سراسر جهان فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۴ چین، ایران و عربستان سعودی به ترتیب مقام‌های اول تا سوم اعمال مجازات مرگ را در سراسر جهان از آن خود کرده‌اند: “۶۷ درصد اعدام‌های بین‌المللی (۲۴۰۰ نفر) در چین صورت گرفته است، در ایران، دست‌کم ۸۰۰ انسان به طناب دار سپرده شده‌اند و مأموران عربستان سعودی، دست‌کم ۸۸ نفر از “بزهکاران” را اعدام کرده‌اند”.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۴، دست‌کم ۳ هزار و ۵۷۶ نفر در ۲۲ کشور جهان به ‌حکم دادگاه‌ها کشته شده‌اند، این رقم در سال ۲۰۱۳، به ۳ هزار و ۵۱۱ تن می‌رسید.

آمار این نهاد حقوق بشری هم‌چنین نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا کنون، مجازات مرگ در چین دست‌کم در مورد ۱۲۰۰ تن به مرحله‌ی اجرا درآمده است، ایران پس از چین با اعدام ۶۵۷ نفر، در مقام دوم و پاکستان با اجرای این مجازات در مورد ۱۷۴ تن، در مقام سوم قرار دارد.

در کشورهایی که دولت‌های موسوم به دموکرات لیبرال بر آن‌ها حکومت می‌کنند در سال ۲۰۱۴، ۳۵ اعدام در آمریکا، ۵ اعدام در تایوان و ۳ اعدام در ژاپن صورت گرفته است. در ۶ ماهه گذشته، مجازات مرگ در مورد ۱۷ نفر در آمریکا، ۶ تن در تایوان و یک نفر در ژاپن به اجرا درآمده است.

سازمان ایتالیایی “دست‌ها از قابیل کوتاه” هم‌چنین هر سال شخصیت‌هایی را که برای لغو مجازات اعدام مبارزه کرده‌اند، مورد تقدیر قرار می‌دهد. امسال این “تقدیرنامه” به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به‌ دلیل فسخ مجازات حبس ابد و تعیین کیفر برای اعمال شکنجه در قانون جزای واتیکان تعلق گرفت.

برچسب ها:

زندانیان