نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

با رضایت اولیای دم؛ نجات دو متهم به قتل از اعدام

6-سپتامبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: روز گذشته دو زندانی متهم به قتل در تهران در پرونده های جداگانه با رضایت اولیای دم از قصاص نجات یافتند. یکی از این متهمان کودک-مجرم بوده و زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال داشته است.

به گزارش اعتماد، مردی که همسرش را به دلیل عضویت در تلگرام به قتل رسانده بود با رضایت اولیای دم از قصاص نجات یافت. او تصور می‌کرد همسرش در کانال‌هایی فعالیت می‌کند که مردان زیادی در آن عضو هستند.

این پرونده برای صدور حکم در اختیار شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی کشکولی قرار گرفت و صبح دیروز جلسه رسیدگی به آن با حضور متهم و اولیای دم برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دختر، پسر، مادر و پدر مقتوله، بدون قید و شرط متهم را بخشیدند تا او از قصاص نفس نجات یابد.

متهم در آخرین دفاعیات خود بار دیگر از اولیای دم تقاضای بخشش کرد. در پایان دادگاه نیز قضات وارد شور شدند تا رای نهایی را صادر کنند؛ سه تا ۱۰ سال حبس در انتظار متهم خواهد بود.

نوجوانی که از چند قدمی مرگ نجات یافت

به گزارش ایران، سرانجام با تلاش قضات دادگاه، اولیای دم حاضر به گذشت شدند و به این ترتیب جوان محکوم به مرگ از اعدام نجات یافت.

پسر جوانی که در جریان درگیری با دوستش باعث مرگ او شده بود به قصاص (اعدام) محکوم شد اما در حالی که چند قدم با چوبه دار فاصله داشت در دادگاه مقابل پاهای پدر و مادر جوان مقتول زانو زد تا از قصاص او بگذرند و سرانجام با تلاش قضات دادگاه، اولیای دم حاضر به گذشت شدند و به این ترتیب جوان محکوم به مرگ از اعدام نجات یافت.

متهم به قتل با توجه به پذیرفتن اتهام خود در دادگاه کیفری محاکمه شد و قضات نیز او را به قصاص محکوم کردند. این رأی در شعبه ۲۷ دیوانعالی کشور نیز تأیید شد. سپس پرونده را به واحد اجرای احکام ارجاع کردند. اما در حالی که سعید چند قدم با چوبه دار فاصله داشت نامه‌ای به دادگاه نوشت و یادآوری کرد که در زمان ارتکاب جرم ۱۶ ساله بوده و مطابق قانون مجازات اسلامی نباید چنین رأیی درباره‌اش صادر شود. بدین ترتیب اعاده دادرسی سعید پذیرفته شد و قضات دیوانعالی کشور پرونده را برای رسیدگی مجدد به دادگاه فرستادند. صبح دیروز نیز او بار دیگر در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی اصغر عبداللهی محاکمه شد. در جریان رسیدگی به پرونده، اولیای دم (پدر و مادر جوان مقتول) در حالی که در فراق جوان از دست داده خود اشک می‌ریختند، بار دیگر خواستار مجازات قصاص او شدند. از سوی دیگر متهم وقتی در جایگاه متهمان ایستاد پس از پذیرفتن اتهام خود با ابراز ندامت و پشیمانی تقاضای بخشش کرد و حتی به پای والدین سوگوار مقتول افتاد و از آنها با التماس خواست از قصاص بگذرند”.

هر چند گذشت از حق قصاص برای پدر و مادر داغدار مشکل بود اما سرانجام با تلاش قضات شعبه چهارم، سعید در اوج ناباوری حاضران در دادگاه بخشیده شد.

همزمان با اعلام خبر غیرمنتظره‌ بخشش از سوی اولیای دم، جو حاکم بر دادگاه دگرگون شد و همه حاضران به ستایش از تصمیم این پدر و مادر پرداختند و متهم هم با دستانی لرزان دست پدر مقتول را گرفت و بوسید.

قاضی اصغر عبداللهی در پایان جلسه با قدردانی از بخشش بزرگ و خداپسندانه اولیای دم، متهم را به ۵ سال حبس – با محاسبه ایام زندان – و پرداخت دیه محکوم کرد.

زندانیان