نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

با گذشت اولیای دم یک زندانی از اعدام رهایی یافت

26-جولای-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مردی که از سه‌سال قبل به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد و به تازگی به حکم شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شده بود، با گذشت اولیای‌دم از طناب‌دار فاصله گرفت.

به گزارش خبرگزاری رکنا، اول اردیبهشت‌ماه سال ۹۳، اهالی یکی از محله‌های شهرستان دماوند به خودروی پراید پارک شده که در و شیشه‌های آن خونی بود، مشکوک شدند. آنها بعد از گشودن در صندوق عقب خودرو جسد مردی میانسال را کشف کردند و به پلیس خبر دادند. بعد از حضور پلیس در محل و انتقال جسد به پزشکی قانونی هویت وی شناسایی شد. در حالی که بررسی‌ها برای شناسایی قاتل در جریان بود، زنی به اداره آگاهی رفت و مدعی شد، قاتل مرد میانسال، شوهرش است. او گفت: مقتول را در محل دیده بودم. او چند بار مزاحم من شده بود، اما هیچ رابطه‌ای بین ما وجود نداشت. وقتی شوهرم متوجه موضوع شد، کینه آن مرد را گرفت و فکر می‌کرد با من ارتباط دارد. او در ادامه گفت: همان شب که خبر کشته شدن مقتول را شنیدم شوهرم را دیدم که دست و لباس‌های آغشته به خونش را در حیاط خانه می‌شست.

به این ترتیب شوهر این زن – مجتبی ۳۹ ساله – بازداشت شد، اما در بازجویی‌ها گفت: “مقتول را نمی‌شناسم و من او را نکشته‌ام. بعد از آن متهم در تمامی مراحل بازجویی جرمش را انکار کرد، اما بر اساس شواهد و قرائن موجود کیفرخواست علیه وی صادر و پرونده به شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد”.

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده به ریاست قاضی اصغرزاده و مستشار توکلی، ابتدا اولیای‌دم درخواست قصاص کردند. سپس متهم در جایگاه حاضر شد و بنا به اظهارات قبل جرمش را انکار کرد و گفت: “هیچ جرمی مرتکب نشده‌ام و ادعاهای همسرم نیز دروغ است. در پایان هیئت قضایی با توجه به مدارک موجود متهم را به قصاص محکوم کردند. با اعلام این حکم اما اولیای‌دم از درخواستشان منصرف شدند و اعلام گذشت کردند”.

به این ترتیب پرونده بار دیگر از جنبه عمومی جرم روی میز هیئت قضایی همان شعبه قرار گرفت و این بار متهم با احتساب روزهای بازداشت به چهار سال حبس محکوم شد.

زندانیان