نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بخشش دو زندانی محکوم به اعدام در تهران

17-می-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مرد محکوم به قصاص که به خاطر ۳ میلیون تومان مرتکب قتل شده بود، بعد از رضایت اولیای‌دم از مرگ فاصله گرفت. همچنین پیرمرد ۷۳ ساله‌ای که از ۵۹ سالگی به اتهام قتل همسرش زندانی بود و در یک قدمی چوبه دار قرار داشت پس از گذشت ۱۴ سال توسط اولیای دم بخشیده شد.

به گزارش جوان آنلاین، سوم تیرماه سال ۸۸، مأموران پلیس از مرگ مشکوک مردی در خودروی نیمه‌سوخته  باخبر و در محل حاضر شدند.

مأموران در بررسی خودرو با کشف اسناد و مدارک دریافتند، جنازه متعلق به صاحب خودرو به نام احمد ۴۹ ساله است. با انتقال جسد به پزشکی قانونی و شناسایی هویت از سوی خانواده آن مرد، دخترش به مأموران گفت: “پدرم امروز صبح برای اجاره خانه‌ای به بنگاه املاک رفته بود. او بعد از ترک خانه دیگر بازنگشت”.

با این توضیحات مأموران به آدرس بنگاه رفتند و صاحب آن که مرد جوانی به نام مرتضی بود را تحت بازجویی قرار دادند.

او در جواب به مأموران گفت: “احمد چند روز قبل برای اجاره‌خانه‌ آمده بود و ۳ میلیون و ۲۶۰‌هزار تومان پول نقد داد، اما امروز گفت منصرف شده است. بعد از آن برادرش با ماشین پژوی یشمی‌رنگ به مغازه‌ام آمد و گفت احمد می‌خواهد خانه بخرد و به پولش نیاز دارد. آنها وقتی پول را گرفتند از مغازه بیرون رفتند. بعد از توضیحات صاحب بنگاه مأموران در تحقیقات متوجه شدند که خودرو متعلق به برادر احمد نیست و آنرا را در نزدیکی همان بنگاه کشف کردند”.

بنابراین مرتضی بار دیگر تحت بازجویی قرار گرفت و بالاخره لب به اعتراف گشود. او ابتدا ادعا کرد مقتول به همسرش متلک گفته است، اما در بازجویی‌های متعدد به مأموران گفت: “با انگیزه سرقت مرتکب قتل شدم. مدتی بود به خاطر اعتیاد بیکار شده بودم. پدرم به خاطر همسرم که باردار بود بنگاه املاکش را به من سپرد تا درآمدی داشته باشم. روزی احمد برای اجاره‌خانه به مغازه آمده بود. خانه‌ای را به او نشان دادم و قرار شد فردای آن روز پول نقد بیاورد تا قرارداد ببندیم. وقتی ماجرا را به دوستم – سعید – گفتم او مرا وسوسه کرد و نقشه قتل احمد را کشیدیم”.

او در خصوص قتل گفت: “وقتی احمد به بنگاه آمد، من و سعید با او درگیر شدیم و با مشت به صورت او زدم. وقتی روی زمین افتاد طنابی برداشتم و دور گردن مقتول پیچاندم. با سعید از دو طرف طناب را کشیدیم. آن روز مواد کشیده بودم و در توهم بودم. اصلاً نمی‌دانستم چکار می‌کنم. وقتی مقتول روی زمین افتاد با چکش یک ضربه به سرش زدم و پولش را از جیبش برداشتم”.

او در ادامه گفت: “بعد از قتل به منزل پسر‌عمویم، نادر رفتم و از کمک گرفتم. بعد از آنکه جنازه را داخل ماشین گذاشتیم آن را به آتش کشیدیم”.

بعد از تکمیل شدن تحقیقات، متهمان مرتضی ۲۴ ساله به جرم مباشرت در قتل و سعید و نادر به جرم مشارکت در سرقت مقرون به آزار روانه زندان شدند و این پرونده به یکی از شعبات دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

در آن جلسه بعد از اعلام رسمیت جلسه و آخرین دفاع متهمان، مرتضی به قصاص و سعید و نادر هر کدام به ۱۰ سال حبس و ۷۴ضربه شلاق محکوم شدند.

این حکم بعد از تأیید در دیوان عالی کشور در آستانه اجرا قرار گرفت و متهم پای چوبه‌دار رفت، اما برای چهارمین بار با رضایت اولیای دم و پرداخت ۵۰ میلیون تومان وجه نقد و دو دستگاه آپارتمان از مرگ فاصله گرفت.

روز گذشته متهم بار دیگر از جنبه عمومی جرم در شعبه چهارم دادگاه کیفری به ریاست قاضی عبداللهی و مستشار کیخواه پای میز محاکمه قرار گرفت.

بعد از اعلام رسمیت جلسه، متهم در حالی که لباس مشکی پوشیده بود در جایگاه قرار گرفت و گفت: “خلافکار نبودم و در توهم مصرف مواد مرتکب قتل شدم. اولین باری که پای چوبه‌دار رفتم مادرم سکته کرد و فلج شد. همان موقع توانستم از اولیای‌دم مهلت بگیرم”.

بعد از آن دو بار دیگر پای چوبه‌دار رفتم و مرگ را با چشمانم دیدم. برای چهارمین‌بار در حالی که طناب‌دار دور گردنم بود، مادرم به خاطر استرس همان ساعت فوت کرد. او در حالی که به شدت گریه می‌کرد و اعلامیه مادرش روبه‌رویش بود، گفت: “پنج‌سال بود مادرم را ندیده بودم و بعد از فوت هم نتوانستم سر مزارش بروم و حتی در مراسم ختم او حاضر شوم. خودم را عامل فوت مادرم می‌دانم”.

در پایان این جلسه هیئت‌قضایی متهم را به ۱۰ سال حبس با احتساب روزهای بازداشت محکوم کرد.

بخشش قاتل ۷۳ ساله ۱۴ سال پس از جنایت

به نقل از همشهری، پیرمرد ۷۳ ساله‌ای که از ۵۹ سالگی به اتهام قتل همسرش زندانی بود و در یک قدمی چوبه دار قرار داشت پس از گذشت ۱۴ سال توسط اولیای دم بخشیده شد.

او در جلسه محاکمه گفت که از روی عصبانیت همسرش را به قتل رسانده و از این کار پشیمان است.روز ۱۴تیرماه سال ۸۲پسر جوانی در تماس با پلیس از اتفاق هولناکی خبر داد. او گفت پدرش مادرش را در خانه‌شان به قتل رسانده و سپس در حمام خانه دست به‌خودکشی زده است.

زمانی که مأموران پلیس به محل حادثه که آپارتمانی در خیابان آزادی بود رسیدند با جسد زنی ۵۵ساله مواجه شدند که در یکی از اتاق‌های خانه افتاده بود.کمی آن‌طرف‌تر یعنی در حمام خانه صاحبخانه که مردی ۵۹ساله بود با چاقو خودزنی کرده و دچار خونریزی شدیدی شده بود. با اینکه او بی‌حال بود اما با حضور امدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل شد. خون زیادی از این مرد رفته و آسیب شدیدی دیده بود اما با تلاش پزشکان از مرگ نجات یافت و مدتی بعد از بیمارستان مرخص شد.

انگیزه‌ای پیش پا افتاده برای قتل

همه شواهد و مدارک حاکی از آن بود که مرد سالخورده عامل قتل همسرش است. به همین دلیل او از بیمارستان به پلیس آگاهی منتقل شد تا جزئیات جنایتی را که مرتکب شده، بازگو کند. او به مأموران گفت: “من همسرم را دوست داشتم و حدود ۲۰سال با یکدیگر زندگی کردیم اما او این اواخر مدام بهانه می‌گرفت”.

به من بد و بیراه می‌گفت و پیش هر کس که می‌رفت از من بدگویی می‌کرد. با اینکه من به او خرجی می‌دادم اما روز حادثه فهمیدم که پیش چند نفر از آشنایان رفته و گفته که شوهرم به من پول نمی‌دهد. من هم که از این حرف عصبانی شده بودم با یک چاقو به طرفش حمله کردم. ابتدا یک ضربه با چاقو به او زدم و وقتی به زمین افتاد خفه‌اش کردم. متهم ادامه داد: باورم نمی‌شد که همسرم را به قتل رسانده‌ام. دیگر متوجه هیچ‌چیز نبودم و در حالت عصبانیت به حمام رفتم و با چاقو خودزنی کردم. می‌خواستم خودم را بکشم اما نمی‌دانم چطور شد که من را به بیمارستان منتقل کردند و زنده ماندم.

۱۴سال بلاتکلیفی

به‌دنبال اعترافات این مرد او در دادگاه محاکمه و با درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد. با اینکه مدتی بعد این رأی در دیوان‌عالی کشور تأیید شد اما اولیای دم نه حاضر به اجرای حکم بودند و نه متهم را می‌بخشیدند. در این شرایط متهم ۱۴سال را در بلاتکلیفی در زندان گذراند. تا اینکه براساس ماده ۴۲۹قانون مجازات اسلامی جدید از قضات دادگاه خواست او را از بلاتکلیفی نجات دهند. براساس این ماده قانونی درصورتی که متهمی که حکمش قطعی شده مدتی در زندان بلاتکلیف باشد می‌تواند از دادگاه بخواهد تا درباره او تصمیم‌گیری کند. در این شرایط اولیای دم مقتول پس از سال‌ها بار دیگر به دادگاه دعوت شدند تا درخواست متهم که حالا پیرمردی ۷۳ساله شده، بررسی شود.

بخشش پس از ۱۴سال

متهم شوهر دوم مقتول بود. تعدادی از اولیای دم فرزندان مقتول از ازدواج اولش بودند و چند نفر از آنها نیز حاصل ازدواج دوم. آنها در جلسه‌ای که دیروز در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محسن زالی بوئینی و با حضور قاضی ابراهیم اسلامی برگزار شد، گفتند:

بعد از گذشت این همه سال متهم را بخشیده‌اند. در این شرایط متهم که به‌دلیل کهولت سن به سختی و با استفاده از عصا به دادگاه منتقل شده بود همانطور که روی صندلی نشسته بود به دفاع از خودش پرداخت و گفت: “یک لحظه عصبانیت باعث شد دست به این کار بزنم اما حالا از کاری که کرده‌ام پشیمانم. در پایان این جلسه قضات دادگاه برای تصمیم‌گیری درباره مجازات متهم از لحاظ جنبه عمومی جرم وارد شور شدند”.

قاتل: به خاطر خانواده‌ام من را ببخشید

قضات شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران دیروز به پرونده دیگری رسیدگی کردند که در آن نیز اولیای دم قاتل را بخشیده بودند. متهم این پرونده پسر ۳۳ساله‌ای است که ۴سال قبل با همدستی زن جوانی، شوهر او را به قتل رساند. روز ۲۸خردادماه سال ۹۲ زنی نزد پلیس پایتخت رفت و از مفقود‌شدن شوهرش خبر داد. او گفت که شوهرش چند روزی است که مفقود شده و هیچ‌کس از او اطلاعی ندارد.

با اعلام این خبر جست‌وجوها برای یافتن مرد مفقود‌شده آغاز شد تا اینکه ۹روز بعد پلیس جسد او را در جاده تهران – ساوه کشف کرد و معلوم شد که وی قربانی توطئه‌ای شوم شده است. کارآگاهان آگاهی با بررسی زندگی خصوصی مقتول پی بردند که او با همسرش دچار اختلاف بود. همچنین معلوم شد زن مقتول به‌طور مخفیانه با پسر جوانی در ارتباط است. در این شرایط جوان غریبه و همسر مقتول بازداشت شدند و به ارتکاب قتل اعتراف کردند.

مرد جوان گفت: “ما مدتی با یکدیگر به‌طور مخفیانه در ارتباط بودیم تا اینکه نقشه قتل را کشیدیم. ابتدا مقداری داروی بیهوشی تهیه کردیم و زن جوان به شوهرش داد. وقتی او بیهوش شد من وارد خانه شدم و کیسه‌ای نایلونی جلوی دهانش گذاشتم و او را خفه کردم. در ادامه جسد را به جاده ساوه منتقل کردم و در آنجا چند ضربه چاقو نیز به پهلویش زدم. با اعترافات متهمان آنها در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند”.

چون تنها ولی دم مقتول فرزند ۶ساله‌اش بود مدعی‌‌العموم به‌عنوان ولی دم قهری خواستار قصاص قاتل شد. به این ترتیب مرد جوان به اتهام مباشرت در قتل عمدی به قصاص و همسر مقتول به اتهام معاونت به تحمل ۱۰سال حبس محکوم شد. با وجود این مرد جوان توانست رضایت اولیای دم را جلب کند. او دیروز بار دیگر به دادگاه منتقل و به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شد.

وی در دفاع از خودش گفت: می‌دانم اشتباه کردم و کارم قابل دفاع نیست اما در این مدت خانواده‌ام سختی زیادی کشیدند. پدر پیرم برای نجات من مجبور شد خانه‌اش را بفروشد و حالا مستأجر است. به خاطر خانواده‌ام خواستار تخفیف در مجازاتم هستم. قرار است قضات دادگاه به‌زودی در این‌باره تصمیم‌گیری کنند.

بخشش پسری که قاتل ۳عضو خانواده‌اش بود

پسر جوان که در اقدامی جنون‌آمیز خانه‌شان را به آتش کشیده و موجب مرگ پدر، خواهر و برادرش شده بود، با بخشش اولیای دم از مجازات نجات یافت و قرار است به‌زودی آزاد شود. این حادثه ساعت ۳ بامداد روز ۱۷فروردین‌ماه سال ۸۷ در آپارتمانی واقع در فاز ۳ مارلیک اتفاق افتاد. هنگام وقوع حادثه ساکنان این واحد که ۵عضو یک خانواده بودند، در خواب به سر می‌بردند. با اینکه پسر جوان و مادر خانواده توانسته بودند خود را نجات دهند اما پدر همراه با دختر و پسر خردسال خانواده جانشان را از دست دادند.

در جریان بررسی‌ها معلوم شد که حفاظ آهنی در ورودی از پشت قفل بوده و به‌احتمال زیاد این حادثه به‌طور عمدی ایجاد شده است. ۴روز از حادثه آتش‌سوزی می‌گذشت که مأموران به پسر خانواده به نام جواد مظنون شدند و او را دستگیر کردند. او در بازجویی‌ها ضمن اعتراف به ایجاد آتش‌سوزی مرگبار گفت که به‌دلیل اختلافات خانوادگی دست به این کار زده است. او گفت: من به همه اعضای خانواده‌ام بدبین بودم.

به همین دلیل تصمیم گرفتم با آتش کشیدن خانه‌مان به زندگی همه آنها پایان دهم. شب حادثه ۲گالن ۲۰لیتری بنزین را از انباری به خانه بردم و یک گالن را در اتاق خواب پدر و مادرم و مقداری از گالن بعدی را در اتاق خواب خواهر و برادرم که ۸ و ۱۲ساله بودند و باقیمانده را در داخل آشپزخانه و اتاق خواب خودم پاشیدم و سپس خانه را به آتش کشیدم. متهم در دادگاه مدعی شد که این حادثه عمدی نبود.

او گفت: “آن شب ناگهان گالن بنزین از دست پدرم رها شد و بنزین زیادی داخل خانه ریخت و ناگهان خانه به آتش کشیده شد. درحالی‌که قضات دادگاه در حال تصمیم‌گیری در این‌باره بودند، اولیای دم مقتولان اعلام کردند که جواد را بخشیده‌اند. در این شرایط او دیروز در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغر عبداللهی و با حضور قاضی کیخا به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شد. در پایان این جلسه قضات دادگاه جواد را به تحمل ۸سال حبس با احتساب ایام بازداشت شده محکوم کردند. به این ترتیب وی به‌زودی از زندان آزاد می‌شود”.

برچسب ها:

زندانیان