نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بخشش و رهایی دو زندانی متهم به قتل از اعدام

4-نوامبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دو زندانی متهم به قتل در دو پرونده جداگانه با رضایت اولیای دم از طناب دار نجات یافتند و با توجه به مدت حبس تحمل شده، از زندان آزاد شدند.

به گزارش اداره کل زندانهای استان چهارمحال بختیاری، حمید کریمی رئیس زندان مرکزی شهرکرد گفت: یکی از مددجویان زندان شهرکرد که به اتهام قتل عمد در این زندان تحمل حبس می نمود پس از اخذ رضایت شکات از زندان آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشت”.

در راستای اخذ رضایت از شکات و آزادی مددجویان، با همت و تلاش و پیگیری مددکاری، شورای حل اختلاف زندان و خیرین محلی احدی از مددجویان این زندان به نام “م.ل” که به اتهام قتل عمد از سال ۱۳۹۲ در زندان شهرکرد تحمل حبس می نمود، از زندان آزاد و به آغوش گرم خانواده برگشت.

هم‌چنین به گزارش رکنا، مرد جوان که در دوئلی با همسرش، او را با ضربه‌های چاقو به قتل رسانده بود، با گذشت اولیای‌دم و حکم قضات دادگاه جنایی از زندان آزاد شد.

صبح روز دهم فروردین سال ۹۰ مردی در تماس با پلیس ۱۱۰ از قتل همسرش خبر داد.

در نخستین بررسی‌ها مشخص شد مقتول ۳۵ ساله که نرگس نام داشت اختلاف شدیدی با شوهرش داشته و چندبار از سوی او تهدید به قتل شده بود. در ادامه همسر مقتول به نام فیصل دستگیر شد که در بازجویی‌ها به قتل نرگس اعتراف کرد. پس از تکمیل تحقیقات در دادسرا، پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

مرد متهم صبح روز ۲۱ دی ماه سال ۹۰ پای میز محاکمه قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: «در تعطیلات نوروز برای دیدن خانواده همسرم به شهرستان رفتیم. روز اول ارتباطمان خوب بود، اما از روز دوم به من تهمت زد که با زنان دیگر ارتباط پنهانی دارم. من هم عصبانی شدم و نرگس را به قتل تهدید کردم. جلوی خانواده‌اش به او گفتم وقتی به خانه برگردیم تو را تکه‌تکه می‌کنم.»

شب حادثه تصمیم خودم را گرفته و کاردی را زیر بالشم مخفی کردم. ظهر روز بعد که از خواب بیدار شدم به او گفتم ناهار چی داریم، گفت هیچی. چای خواستم که ادعا کرد نداریم. مشغول سیگار کشیدن شدم که دیدم چاقو در دست نرگس است. او مرا تهدید کرد و گفت: «نقشه‌ات لو رفته و حالا من تو را می‌کشم.» به طرفم حمله کرد که چاقو را از دستش گرفته و چند ضربه به بدنش وارد کردم. بعد برای این‌که بچه‌ها متوجه نشوند، آنها را به آشپزخانه بردم. وقتی بالای سر همسرم بازگشتم، او هنوز زنده بود. خواست او را ببخشم که گفتم تو را نمی‌بخشم و ضربات دیگری به بدنش وارد کردم که باعث مرگش شد. بعد با پلیس تماس گرفتم. من بیمار روانی هستم و بیش از هشت سال در بیمارستان بستری بودم.

متهم پس از دفاعیاتش به قصاص محکوم و حکم مجازاتش در شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور تائید شد.

با گذشت بیش از پنج سال از جنایت، اولیای‌دم داماد سابق خود را بخشیدند و قاتل دیروز از جنبه عمومی جرم و به ریاست قاضی اصغر عبداللهی در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.

فیصل در این جلسه گفت: “از کارم پشیمانم و در خواست بخشش دارم. در زندان رفتارم را اصلاح کردم و درخواست دارم به‌خاطر فرزندانم آزاد شوم”.

پس از دفاعیات متهم، قضات دادگاه برای صدور حکم وارد شور شده و متهم را به پنج سال و شش ماه و ده روز حبس محکوم کرده و با توجه به گذراندن این مدت محکومیت از سوی قاتل رای به آزادی او دادند.

زندانیان