نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بخشش چهار زندانی محکوم به اعدام در تهران و کرج

17-آگوست-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: چهار زندانی با اتهام قتل با بخشش اولیای دم و پرداخت دیه در شهرهای تهران و کرج از طناب دار نجات یافتند.

به گزارش خبرگزاری رکنا، پسر جوان که در طلب حقوق یک میلون و پانصد هزار تومانی متهم شده بود صاحبکارش را به قتل رسانده با کمک خیرین و پرداخت دیه از چوبه دار نجات پیدا کرد.

پرونده قتل صاحب کارگاه گچ کاری در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری تهران مورد بررسی قرار گرفت و با وجود درخواست خانواده مقتول به اعدام پسر جوان، قاضی دادگاه حمیدرضا را به اتهام قتل عمد به قصاص نفس – اعدام – محکوم کرد و دیوان عالی کشور این حکم را مورد تایید قرار داد.

در این مرحله پرونده به شعبه دوم دادسرای اجرای احکام ارجاع شد و این در حالی بود که ۲ پسر قربانی جنایت ابتدا خواستار قصاص قاتل پدرشان بودند و در ادامه با درخواست پول میلیونی زیادی به بخشیدن حمیدرضا راضی شدند.

در ادامه سرپرست اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران با وجود تغییر رفتار و احساس پشیمانی قاتل جوان وارد عمل شد و با تلاش های فراوان موفق شد اولیای دم این پرونده را با دریافت یک دیه کامل برای بخشیدن راضی کند.

بنا به این گزارش، با قبول اولیای دم به دریافت دیه کامل یک انسان، چند خیر به شعبه دوم اجرای احکام رفته و با پرداخت پول دیه به خانواده قربانی موفق به گرفتن رضایت برای بخشیدن پسر جوان شدند و حمیدرضا از چوبه دار نجات پیدا کرد.

بخشش سه اعدامی در کرج و تهران

به گزارش رکنا، در کرج ولی دم و شاکی متهم به قتل برادرزن با مراجعه به دادگستری، قاتل فرزندش را پس از شش سال بخشید. بنابراین مرد اعدامی از مجازات مرگ نجات یافت. پرونده او به دادگاه کیفری ارسال شد و مدت بازداشت وی در زندان به عنوان مجازات قانونی‌اش در نظر گرفته شد و به این ترتیب اعدامی نجات یافته از زندان رجایی‌شهر آزاد و نزد خانواده‌اش بازگشت.

بخشش ۲ قاتل در تهران

همچنین دو قاتل دیروز با گذشت اولیای دم در دادسرای جنایی تهران از مجازات قصاص نجات پیدا کردند.

در نخستین پرونده متهم به قتل در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شده بود که این حکم از سوی قضات شعبه ۲۰ دیوان‌عالی کشور تائید و به شعبه اول اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران ارسال شد. سرانجام پنج سال پس از این جنایت، دیروز مادر مقتول با حضور در دادسرای امور جنایی تهران، نزد قاضی دشتبان، سرپرست اجرای احکام دادسرا رفت و قاتل فرزندش را بخشید و به این ترتیب مرد اعدامی از قصاص نجات یافت.

در پرونده‌ای دیگر، متهم متهم به قتل مادر در دادگاه محاکمه شده بود و با درخواست دادستان به قصاص محکوم و حکم مجازاتش در دیوان عالی کشور تائید شد. با گذشت هشت سال از این موضوع، پسر و دختر دایی مقتول شناسایی و با مراجعه به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران برای قاتل درخواست بخشش کردند.

زندانیان