نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بخشش یک نوجوان محکوم به اعدام به شرط تحمل ۱۰ سال زندان

21-دسامبر-2016

گروه خبری: اعدام - کودکان -

سایت نفس در قفس: آزاد محمدزاده زندانی نوجوانی که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود با بخشش خانواده مقتول از اعدام نجات یافت.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه شاکیان پرونده یک زندانی نوجوان در زندان مرکزی سقز که در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتل شده بود در دادگاه سقز حاضر شده و از اعدام وی گذشت کردند.

این زندانی «آزاد محمدزاده» فرزند عثمان نام دارد و تا مقطع اول راهنمایی تحصیل کرده است. وی که متولد ۲۲ تیر ماه ۱۳۷۶ است، در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ به اتهام قتل عمد بازداشت و در مهر ماه سال ۱۳۹۴ از سوی دادگاه عمومی سقز به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در خصوص اعلام رضایت شاکیان پرونده گفت: «شاکیان پرونده به مناسبت عید مولود [تولد پیامبر اسلام] در دادگاه سقز حاضر شده و با حضور ریاست دادگاه آقای امیریان توافق کردند که در عوض اینکه آزاد محمدزاده ۱۰ سال را در زندان بسر برد از اعدام وی بگذرند. خانواده مقتول تنها به مناسبت عید مولود این لطف را کردند.»

قوانین ایران سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران می‌داند. این درحالی است که کنوانسیون‌های بین‌المللی اعدام افراد کمتر از هجده سال را منع می‌کنند.

قوانین مجازات اسلامی جدید که در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید به قضات این اجازه را می‌دهد تا درصورتی که نوجوانی زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شود و در زمان وقوع جرم فاقد آگاهی یا تشخیص لازم بوده باشد حکم اعدام برایشان صادر نکنند. با این حال هنوز هم شاهد صدور حکم اعدام برای نوجوانان بخصوص در شهرستان‌ها هستیم.

زندانیان