نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بهاءالدین قاسم‌زاده متهم به قتل در کودکی به اداره آگاهی اعزام شد

11-جولای-2013

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: بهاءالدین قاسم‌زاده که متهم به قتل در ۱۵ سالگی است در پی انکار قتل و نواقص فراوان پرونده، به اداره آگاهی منتقل شد.

 

به گزارش هرانا، بهاءالدین قاسم‌زاده اهل ارومیه در ۱۲ آذر ماه سال ۸۸ و در سن ۱۵ سالگی به اتهام قتل بازداشت شده است.

 

وی که متولد دهم آذر ماه سال ۱۳۷۲ است و تا ۹ روز پیش در زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شد، در زمان بازداشت در سن قانونی نبوده است، اما با این حال دادگاه جزایی در شهر ارومیه وی را به اتهام قتل به قصاص (اعدام) محکوم کرده است.

 

خبرگزاری هرانا به نقل از یکی از نزدیکان وی می‌نویسد: “ایشان زمانی که تنها ۱۵ سال سن داشتند در اداره آگاهی و زیر شکنجه قتل را قبول کردند. ولی بعدا در تمام مراحل دادرسی منکر ارتکاب قتل شدند. با این حال دادگاه وی را به قصاص نفس محکوم نمود. ولی باز سازی صحنه هیچ‌گاه انجام نگرفت و تنها ادله دادگاه برای صدور حکم اعدام برای وی اقرار متهمی بود که در آن زمان ۱۵ سال سن داشته است. این نقص در پرونده به قدری بارز بود که دادستان ارومیه خود به این موضوع اعتراض نمود. دادستان ارومیه خواهان روشن شدن انگیزه قتل و همچنین بازسازی صحنه قتل شده است.”

 

هم‌چنین: “بهاءالدین قاسم‌زاده در تمام مراحل دادگاه ارتکاب قتل (عزیزه اسدی) را بشدت انکار می‌کند و از ۹ روز پیش از زندان مرکزی ارومیه، مجددا به اداره آگاهی ارومیه منتقل شده است. ما نگرانیم که در اداره آگاهی برای اخذ اعتراف وی را تحت فشار قرار داده و حتی شکنجه دهند.”

زندانیان