نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بیش از ۵۰۰۰ زندانی در انتظار تصویب «تعدیل مجازات اعدام»

31-جولای-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی می‌گوید در صورت تصویب طرح تعدیل مجازات اعدام، بیش از ۹۰ درصد زندانی‌های محکوم به اعدام از این حکم نجات پیدا می‌کنند.

حسن نوروزی روز دوشنبه نهم مرداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در مجلس گفت: با اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر٬ «بیش از پنج هزار زندانی از اعدام نجات پیدا می‌کنند و حکم‌شان به ۲۰ تا ۳۰ سال زندان تغییر می‌کند».

او پیشتر گفته بود حدود ۹۰ درصد پنج هزار نفری که برای اولین بار دست به قاچاق مواد مخدر زده‌اند٬ «بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند».

به گفته حسن نوروزی٬ در صورت رفتار متناسب زندانیان با شرایط جامعه و حضور و بازگشت این گروه به جامعه٬ حکم زندان طولانی‌مدت آنها نیز با عفو روبرو خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس افزود: اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر شامل محکومانی است که «سوءپیشینه ندارند و یا زیر ۱۰۰ کیلو تریاک حمل کرده باشند».

به گزارش رادیو فردا، بررسی این طرح به دلیل تعطیلی مجلس متوقف شده٬ اما قرار است تا هفته آینده تمام شود و در صورت تائید شورای نگهبان٬ به زودی اجرایی خواهد شد.

مجلس ایران روز ۲۵ تیر با کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر با ۱۸۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۶ ممتنع موافقت کرده بود.

حسن نوروزی همچنین گفت: طی بررسی این طرح٬ اجرای احکام افرادی که مجازات اعدام داشتند نیز متوقف شده بود.

پیش از این، یحیی کمالی پور، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس، به روزنامه شرق گفته بود که اعضای این کمیسیون از قوه قضائیه خواسته‌اند اجرای حکم اعدام برخی از متهمان قاچاق مواد مخدر را تا زمان تصویب طرح تغییر مجازات این جرایم متوقف کند.

اظهارات حسن نورزی در حالی ابراز شد که به تازگی سازمان عفو بین‌الملل با صدور یک بیانیه، با انتقاد از تغییرات در طرح تبدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر، از نمایندگان مجلس خواست در این طرح بازنگری کنند.

این سازمان خواستار برچیدن کلی مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر شد.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود با استناد به گفته‌ مقام‌های ایرانی، شمار اعدام‌شدگان مجرمان مواد مخدر از سال ۱۳۶۷ تا کنون را نزدیک به ۱۰ هزار تن اعلام کرد.

مطابق با قانون کنونی فعلی ساخت، توزیع، فروش یا وارد کردن بیش از ۵ کیلوگرم بنگ، چرس، تریاک، شیره، سوخته یا تفاله تریاک و بیش از۳۰ گرم هروئین، مرفین، کوکائین، و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین، حکم اعدام دارد.

اما در قانون پیشنهادی جدید، مجازات اعدام برای تولید و توزیع ۵۰ کیلوگرم موادمخدر سنتی و ۲ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در نظر گرفته شده است.

زندانیان