نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تأیید حکم قطع دست ۳ زندانی در خوی و تهران

3-مارس-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: حکم قطع دست یک زندانی که به اتهام سرقت صادر شده بود در دیوان عالی کشور تأیید شد.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور حکم قطع دست یک زندانی به نام مصطفی شاهی را که خرداد ۹۴ از سوی دادگاه عمومی ارومیه صادر شده بود مورد تأیید قرار داد.

مصطفی شاهی اهل روستای شورکهریز خوی است و سال ۱۳۹۳ به اتهام سرقت در ارومیه بازداشت شده است. وی پس از مدتی برای نزدیکی به خانواده تقاضا کرد از زندان ارومیه به زندان خوی منتقل شود و با تقاضای وی موافقت شد.

یکی از بستگان مصطفی شاهی ضمن ابراز نگرانی از قریب الوقوع بودن تاریخ اجرای حکم وی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “مصطفی ۴۱ ساله است و یک دختر خردسال دارد و از روی فقر و بدبختی دست به این کارزده. مصطفی هنوز هم دارد می‌گوید کار من نبوده و آن کسی که با او بوده و در اصل سرقت را انجام داده به نام … فرار کرده و در اعترافات، مصطفی مجبور شده جرم را برعهده بگیرد.”

همچنین در شماره ۲۴ بهمن‌ماه روزنامه فرهیختگان خبر صدور حکم قطع دست برای سه متهم به سرقت توسط دادگاه کیفری یک استان تهران منتشر شد.

بر اساس این گزارش، این حکم روز شنبه، ۲۳ بهمن، صادر شده و طی آن دو برادر و فرد «همدستشان» به «قطع دست و رد مال» محکوم شده و یکی از این سه مرد جوان نیز «به خاطر هشتمین سرقت به سه سال زندان» محکوم شده است.

مجازات‌هایی چون قطع عضو و تازیانه زدن کیفرهایی بی‌رحمانه، غیر انسانی و مصداق شکنجه است و شکنجه بر اساس موازین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع است.

زندانیان