نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تایید حکم اعدام ٢ متهم در دیوان‌ عالی کشور

8-ژوئن-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: حکم اعدام دو محکوم به قصاص به‌زودی اجرا می‌شود. در یکی از این پرونده‌ها مردی که ۵‌ سال پیش در جریان یک دعوای خانوادگی همسرش را به قتل رسانده بود، با تأیید حکم قصاصش در دیوان عالی کشور، به‌زودی اعدام می‌شود. این در حالی است که این مرد هیچ‌گاه به قتل همسرش اعتراف نکرده است. در دومین پرونده نیز مرد جوان دوستش را به قتل رساند و به قصاص محکوم شد. حکم این مرد نیز در دیوان عالی کشور تأیید شد.

به گزارش شهروند، روز هشتم شهریور‌ سال ٩١ مرگ مشکوک یک زن در بیمارستانی در پاکدشت به ماموران پلیس گزارش شد.

ماموران با حضور در محل به پیگیری این ماجرا پرداختند. در ادامه مشخص شد که زن جوان با ضربه چاقو جان باخته است. شوهر این زن در تحقیقات ادعا کرد که همسرش خودکشی کرده است. پس از آن پلیس به تجسس‌های بیشتر پرداخت و متوجه شد که زن جوان با شوهرش اختلاف‌های زیادی داشته است. این در حالی بود که همسایه‌ها نیز گفتند بارها صدای درگیری این زوج را شنیده‌اند. به همین دلیل شوهر ٢٩ساله این زن بازداشت شد اما خودش را بیگناه خواند. او در تمام مراحل بازجویی‌ها قتل را انکارکرد؛ اما به دلیل وجود اسناد و مدارک کیفرخواست پرونده وی صادر شد.

او در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد. در آن جلسه مادر و خواهر قربانی تقاضای قصاص کردند.

خواهر قربانی به هیأت قضائی گفت: «زهرا خواهرم و شوهرش مدام با هم درگیر می‌شدند. او یک‌بار جای چند بریدگی روی بدنش را به من نشان داد و گفت که شوهرش او را با چاقو زده است. حتی همسایه‌های خواهرم هم بارها زهرا را با صورت کبود در خیابان دیده بودند. همه از اختلافات شدید زهرا و شوهرش خبر دارند؛ اما زهرا به خاطر دخترش حاضر به طلاق نمی‌شد. برای همین مطمئن هستیم که زهرا از سوی شوهرش به قتل رسیده است.»

در ادامه آن جلسه دختر ٨ساله قربانی نیز به هیأت قضائی گفت: «من از پدرم می‌ترسم و از او متنفرم چون مادرم را مقابل چشمان من کشت. آخرین‌بار وقتی آنها با هم درگیر شدند، پدرم مادرم را هل داد و به آشپزخانه رفت. او با چاقوی آشپزخانه به شکم مادرم زد.»

پس از آن متهم در دفاع از خود باز هم قتل را انکار کرد و گفت: «من به خاطر مشکلات شغلی‌ام مجبور شده بودم سند خودرو خود را به نام برادرم بزنم. وقتی همسرم متوجه این ماجرا شد دعوا به راه انداخت. من برای پایان‌دادن به ماجرا به اتاقم رفتم و خوابیدم. وقتی بیدار شدم، همسرم در آشپزخانه مشغول خردکردن گوشت برای غذا بود. او بار دیگر دعوا را شروع کرد و ناگهان با چاقو به شکمش زد. آن زمان، دخترم ۴ساله بود. او در این چهار ‌سال با خانواده مادری‌اش زندگی می‌کند و تحت‌تأثیر حرف‌های آنها قرار گرفته و این صحبت‌ها را مطرح می‌کند. من همسرم را نکشتم.»

در پایان آن جلسه هیأت قضائی وارد شور شد و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده متهم را به قصاص محکوم کرد. این حکم صبح دیروز در شعبه ٢٩ دیوان عالی کشور مهر تأیید خورد.

دومین پرونده نیز مربوط به مردی است که دوستش را به قتل رساند. ششم آبان‌ماه‌ سال ٩۴ بود که به پلیس پایتخت خبر رسید دو دوست در یک خانه در حوالی تهرانپارس با یکدیگر درگیر شده‌اند و در این درگیری یک پسر ٢٩ساله به نام سجاد جان باخته است.

ماموران بلافاصله در محل حاضر شدند و جسد نیز به پزشکی قانونی منتقل شد. همچنین دوست معتاد وی به نام حمید نیز به اتهام قتل بازداشت شد.

حمید در بازجویی‌ها به پلیس گفت: «من و سجاد سال‌ها بود که با هم رفیق بودیم. چند سالی بود که معتاد شده بودیم و با هم موادمخدر مصرف می‌کردیم. روز حادثه هم برای مصرف موادمخدر به خانه سجاد رفته بودم که از حرف‌های او متوجه شدم او هم به دختری که من به او علاقه‌مند هستم، علاقه دارد. خیلی شوکه شدم و به او اعتراض کردم اما سجاد که حال طبیعی نداشت با باتوم به سمت من حمله کرد. من هم با چاقویی که روی میز بود ضربه‌ای به سینه او زدم. اما قصد کشتن او را نداشتم. فقط از خودم دفاع کردم.»

با اعترافات این پسر، وی پای میز محاکمه ایستاد و به درخواست مادر و پسر قربانی به قصاص محکوم شد. حکم صادره دیروز در شعبه ٢۴ دیوان عالی کشور تأیید شد و وی در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت.

برچسب ها:

زندانیان