نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تداوم اعتصاب غذای زندانیان زیر اعدام در قزل حصار

28-نوامبر-2013

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: شش تن از زندانیان عقیدتی محبوس در زندان قزل‌حصار وارد بیست و پنجمین روز اعتصاب خود شدند و اعتصاب دست کم ۱۸۰۰ زندانی در واحد دو، برای روز سوم ادامه داشت.

 

به گزارش هرانا، از روز دوشنبه، ۴ آذر ماه و در پی انتقال ۱۱ زندانی از واحد دو زندان قزل‌حصار جهت اجرای حکم اعدام، دست‌کم ۱۸۰۰ تن از زندانیان این واحد دست به اعتصاب غذا زدند.

 

این اعتصاب غذا برای سومین روز پیاپی ادامه داشت و زندانیان در اعتراض به احکام اعدام ناعادلانهٔ خود، از خوردن غذا امتناع کردند.

 

این موضوع باعث ایجاد جو امنیتی شدید در زندان و حضور گارد ضد شورش و تیربار در برجک‌های زندان قزل‌حصار شده است.

 

این در حالیست که در بند خدمات این زندان نیز، شش تن از زندانیان عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام، دست به اعتصاب غذا زده و وارد ۲۵ مین روز از اعتصاب خود شدند.

 

حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی که در اعتراض به حکم اعدامشان و مسائل صنفی خود دست به اعتصاب زده‌اند، شرایط جسمی نگران کننده‌ای دارند.

 

یک منبع مطلع از داخل زندان قزل‌حصار به گزارشگر هرانا گفت: “سید هادی حسینی که به بیماری صرع مبتلاست، طی روزهای اخیر دو بار تشنج کرده و دوستانش به علت ضعف ناشی از اعتصاب نمی‌توانند کمکی به وی بکنند. زندانیان عادی نیز در این بند از هرگونه ارتباط با زندانیان اهل سنت منع شده‌اند و از آن‌رو که پیش‌تر به علت کمک به زندانیان اهل سنت یکی از زندانیان بشدت ضرب و شتم شده بود، هیچ زندانی‌ای سمت ایشان نمی‌رود.”

 

وی در ادامه گفت: “حامد احمدی و جمشید دهقانی از بین این شش نفر در شرایط سخت تری بسر می‌برند و تاکنون چندین بار به علت افت فشار خون از هوش رفته‌اند.”

 

این زندانی در ادامه بیان داشت: “خانواده این شش زندانی اهل سنت برای مجلس شورای اسلامی، دفتر سید علی خامنه‌ای، دفتر حسن روحانی، دفتر رئیس قوه قضائیه و دفتر دادستانی، محسنی اژه‌ای نامه فرستاده و خواهان لغو حکم اعدام عزیزانشان شده‌اند و خواسته‌اند ایشان در دادگاهی علنی و عادلانه تجدید محاکمه شوند؛ ولی با وجود گذشت یک ماه هیچ یک از این مراجع پاسخی به این نامه‌ها نداده‌اند.”

 

این منبع در پایان در مورد شرایط زندان قزل‌حصار گفت: “برخی از واحدهای زندان قزل‌حصار چندین روز است که آب گرم ندارد و زندانیان نمی‌توانند از سرویس حمام استفاده کنند.”

زندانیان