نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تقلیل حکم اعدام به شلاق و ۲ سال تبعید

5-آوریل-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: قضات دادگاه کیفری بعد از بررسی محتویات پرونده؛ متهم را از اتهام تجاوز به دختر نوجوان که پیش تر از بابت آن به اعدام محکوم شده بود تبرئه کردند ولی وی را به اتهام برقراری رابطه نامشروع مادون زنا به تحمل ۹۹ ضربه شلاق و ۲ سال تبعید محکوم کردند.

به گزارش همشهری، رسیدگی به این پرونده از روز ۱۲اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ آغاز شد. در آن روز زنی بعد از آنکه متوجه شد دختر نوجوانش مورد آزار و اذیت قرار گرفته، همراه او به کلانتری ۱۱۹مهرآباد جنوبی رفت. دختر نوجوان مدعی بود پسر جوانی که صاحب سوپرمارکت محله‌شان است او را به خانه‌اش کشانده و مورد آزار و اذیت قرار داده است. او درباره آنچه اتفاق افتاده بود، گفت: مدتی قبل وقتی از مدرسه به خانه‌مان می‌رفتم با پسر جوانی آشنا شدم. او که صاحب سوپرمارکت محله‌مان بود شماره تلفنش را به من داد و از آن به بعد با یکدیگر تلفنی صحبت می‌کردیم و چند مرتبه نیز به پارک رفتیم تا اینکه او گفت به من علاقه‌مند شده است. او گفت درباره من با مادرش صحبت کرده و می‌خواهد من را به او نشان دهد. من هم به این خواستگاری جواب مثبت دادم و قرار شد یک روز به خانه‌شان بروم.

دختر نوجوان ادامه داد: “روز حادثه بی‌خبر از همه جا همراه پسر جوان به خانه‌شان رفتم. فکر می‌کردم حرف‌های او درباره خواستگاری و ازدواج واقعیت دارد اما همین که وارد خانه شدیم او در را قفل کرد و خبری هم از مادرش نبود. آن موقع بود که به نقشه پسر جوان پی بردم اما دیگر فایده‌ای نداشت و او من را مورد آزار و اذیت قرار داد”.

در یک قدمی چوبه‌دار

اظهارات دختر نوجوان در حالی بود که گزارش پزشکی قانونی نیز حرف‌های او را تأیید می‌کرد. در این شرایط به دستور قاضی شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران، متهم بازداشت شد. در جلسه رسیدگی به اتهام صاحب سوپرمارکت او در دفاع از خودش گفت که دختر نوجوان به میل خودش به خانه او رفته بود اما این حرف‌ها فایده‌ای نداشت و قضات دادگاه وی را گناهکار تشخیص دادند و وی را به اعدام محکوم کردند. با وجود این وقتی پرونده برای بررسی نهایی به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد قضات دیوان رأی دادگاه را نقض کردند.

دومین دادگاه

در این شرایط پرونده برای بار دوم به دادگاه فرستاده شد و این بار روی میز قضات شعبه دوم قرار گرفت. در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد دختر نوجوان درباره روز حادثه گفت: “متهم با حرف‌هایش من را فریب داده بود. فکر می‌کردم او می‌خواهد با من ازدواج کند. او از آینده و زندگی مشترک صحبت می‌کرد و همین حرف‌ها باعث شد فریب بخورم. روز حادثه او با این بهانه که می‌خواهد من را به مادرش نشان دهد من را به خانه‌شان برد، اما هیچ‌کس آنجا نبود. او به دروغ گفت مادرش در حمام است اما خبری از او نشد تا اینکه در را قفل کرد و آزارم داد”.

شاکی ادامه داد: “تا چند روز هیچ‌کس از اتفاقی که افتاده بود خبر نداشت و از ترس آبرویم این ماجرا را برای هیچ‌کس تعریف نکردم تا اینکه حادثه را برای عمه‌ام تعریف کردم. این حادثه باعث شد که به افسردگی مبتلا شوم و از آن روز تا حالا تحت نظر پزشک هستم و دارو مصرف می‌کنم”.

من بی‌گناهم

در ادامه جلسه محاکمه وقتی نوبت به متهم رسید او در دفاع از خودش گفت: “حرف‌های دختر نوجوان دروغ است و من او را آزار نداده‌ام. وی ادامه داد: شاکی دانش‌آموز بود و در راه مدرسه برای خرید به مغازه‌ام می‌آمد. من شماره تلفنم را روی شیشه مغازه نوشته‌ام و او از این طریق با من تماس گرفت و چند مرتبه با یکدیگر صحبت کردیم. او می‌گفت به من علاقه دارد و من هم چند مرتبه همراهش به پارک رفتم. او می‌گفت که دختر تنهایی است و برایم درد دل می‌کرد. متهم درباره روز حادثه گفت: آن روز در خانه بودم و کار داشتم که شاکی تماس گرفت. گفتم که نمی‌توانم به سوپر مارکت بروم اما او اصرار کرد که به خانه‌ام بیاید. من هم آدرس خانه را گفتم و او آمد. دوباره شروع به درددل کرد و حتی با یکدیگر قلیان کشیدیم”.

او سن کمی داشت و من مایل به ادامه رابطه با او نبودم و وقتی او از این موضوع با خبر شد خانه‌ام را ترک کرد و بعد ادعا کرد که من او را آزار داده‌ام درحالی‌که من بی‌گناهم. به‌دنبال دفاعیات متهم قضات دادگاه وارد شور شدند. هرچند آنها متهم را از اتهام تجاوز به عنف تبرئه کردند اما به‌دلیل رابطه نامشروع وی را به تحمل ۹۹ضربه شلاق و ۲سال تبعید محکوم کردند.

زندانیان