نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

توقف طرح کاهش مجازات اعدام دهن کجی به نمایندگان و کمیسیون است

21-ژوئن-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از مخالفت و درخواست توقف طرح کاهش مجازات اعدام، گفت که توقف طرح مخالف آیین نامه است و در این راستا مخالفان در زمان بررسی با کمیسیون همکاری نکردند.

به گزارش خانه‌ملت، محمد‌علی پورمختار در خصوص آخرین وضعیت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر جهت کاهش مجازات اعدام، گفت: “مجموعه‌ دستگا‌ه‌ها در جریان بررسی طولانی طرح کاهش مجازات اعدام نظرات و دیدگاه‌های مختلف خود را می‌بایست ارایه کند، در این جلسات نظرات این مجموعه‌ها شنیده شده لذا توقف طرح به دلیل ایراد نظرات جدید برخلاف آیین نامه داخلی است زیرا این طرح چاپ شده و در نوبت بررسی صحن قرار گرفته است”.

توقف طرح کاهش مجازات اعدام دهن کجی به نمایندگان و کمیسیون است

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: “طرح کاهش مجازات اعدام ماحصل تلاش کمیسیون قضایی و حقوقی و با امضای بیش از ۱۷۰ نماینده است، بنابراین توقف طرح جهت بررسی مجدد دهن کجی به ساحت نمایندگان و کمیسیون است”.

تصویب طرح کاهش مجازات اعدام بر اساس تصمیمات منطقی و ارزیابی کارشناسانه درکمیسیون قضایی

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی نامه زده‌ و ظاهار مخالفت کردند که در بررسی این طرح کم‌کاری کرده‌اند، افزود: “متاسفانه علی رغم درخواست کمیسیون از عمده دستگاه‌های مرتبط با موضوع جهت ارایه آمار و نظرات کارشناسی، دریغ از همکاری و ارایه آماری که بتواند اعضای کمیسیون را برای تصمیم‌گیری واقعی کمک کند”.

پورمختار با تاکید بر اخذ تصمیمات منطقی و واقع بینانه و مبتنی بر ارزیابی نمایندگان پیرامون کاهش مجازات اعدام، گفت: “این طرح با گشایش مجلس در دستور قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز به اصلاح، با رای مجلس اصلاحات اعمال می‌شود، در طرح مورد نظر  مجازات اعدام از موضوع وزن مواد مخدر حمل یا قاچاق حذف شده به نوعی که میزان وزن تاثیری در تعیین مجازات اعدام ندارد”.

حذف قید وزن از صدور حکم اعدام برای مجرمان موادمخدر/ حبس‌های طویل‌المدت ضمن بازدارندگی از فساد معدومان در زندان‌ها می‌کاهد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: “مجازات اعدام بر اساس وزن مواد مخدر حمل شده یا قاچاق هیچ تاثیری نداشته است، از این رو در طرح مذکور این موارد حذف شده، در حقیقت قید وزن موجب صدور حکم فراوان اعدام و گرفتاری خانواده‌ها شده و بعضا در مورادی هم عدم اجرای حکم تنها بر جمعیت زندان‌ها افزوده، از این رو منطقا این مورد اصلاح شد”.

وی با بیان اینکه مجازات حبس طویل‌المدت در مواردی جایگزین مجازات اعدام شده است، تصریح کرد: “مجازات حبس طویل المدت تکلیف مجرمان را روشن می‌سازد، پس از این محکومان حبس طویل المدت دست به سایر جرم ها به بهانه اعدام در زندان نمی‌زنند لذا مفاسد کمتر می‌شود. در دوران حبس هم محدودیت‌های جدی ایجاد شده که مشمول تخفیف‌های متعدد نشود”.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: “در صورتی که مجرمان بعد از تحمل شرایط سخت زندان عبرت نگرفته و مجدد مرتکب جرم مرتبط با موضوع شود، قطعا حکم اعدام برایش صادر می‌شود، مجریان نیز الزام به صدور این احکام خواهند شد،  از این رو جای هیچ نگرانی نیست زیرا به وضعیت مبارزه با مواد مخدر کمک خواهد کرد”.

زندانیان