نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

جلب رضایت دختر ۱۴ ساله تنها راه نجات از چوبه دار

26-آگوست-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مردی که به اتهام قتل برادرش به قصاص محکوم شده، برای نجات از مجازات باید رضایت برادرزاده ۱۴ ساله‌اش را که تنها ولی دم پرونده است جلب کند.

به گزارش همشهری، تحقیقات جنایی در این‌باره از صبح ششم اردیبهشت‌ماه سال۹۲ آغاز شد. در آن روز جسد مردی جوان در مرکز بازیافت زباله در شورآباد کشف شد و دقایقی بعد کارآگاهان، راهی محل کشف جسد شدند. دست و پای مقتول بسته و آثار ضرب و شتم بر بدن وی مشهود بود.

با آغاز تحقیقات معلوم شد جسد متعلق به مردی ۳۴ساله است که به مواد‌مخدر اعتیاد داشت و در غرب تهران زندگی می‌کرد. به این ترتیب مأموران سراغ خانواده‌اش رفتند. پدر مقتول به مأموران گفت: “پسرم اعتیاد داشت. به همین دلیل مدتی قبل همسرش او را ترک کرد. از آن روز پسرم هم از خانه بیرون رفت و دیگر برنگشت”.

پدر مقتول گفت که چون پسرش اعتیاد داشته اگر هم به قتل رسیده باشد از قاتلش شکایت ندارد. همین اظهارات کافی بود تا مأموران به وی مشکوک شوند. از سویی تحقیق از همسایه‌ها نشان داد که مدتی قبل مقتول و ۲برادرش بر سر تقسیم ارثیه با یکدیگر درگیر شده بودند.

این موضوع نشان می‌داد ممکن است که مقتول، قربانی جنایتی خانوادگی شده باشد. به همین دلیل برادران و پدر مقتول بازداشت شدند و در همان تحقیقات مقدماتی برادر بزرگ‌تر قربانی به جنایت اعتراف کرد. او گفت: “برادر معتادم اصرار می‌کرد که پدرم باید ارثیه او را بدهد اما پدرم به‌دلیل اعتیاد او مخالف این کار بود. تا اینکه روز حادثه آنها با یکدیگر درگیر شدند و من هم در دفاع از پدرم او را به قتل رساندم.سپس جسد او را با کمک پدرم داخل یک کارتن یخچال قرار دادیم و با چرخ دستی به خیابان دامپزشکی بردیم و داخل سطل زباله انداختیم. با این اعترافات پرونده برای محاکمه به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد”.

درخواست قصاص عمو و پدربزرگ

در جلسه رسیدگی به این پرونده که چندی قبل در شعبه دوم برگزار شد، دختر ۱۴ساله قربانی به‌عنوان تنها ولی دم پدرش در جایگاه ایستاد و گفت که خواسته‌اش قصاص عمو و پدربزرگش است و آنها را نمی‌بخشد. در ادامه، متهم در دفاع از خودش گفت: “پدرم در قتل برادرم نقشی ندارد و من به تنهایی قتل را انجام دادم”.

برادرم سال‌ها گرفتار اعتیاد بود و زندگی‌مان را از بین برده بود. من نمی‌خواستم به او آسیب بزنم و آن روز چون او پرخاش می‌کرد قصدم آرام کردنش بود که ناخواسته این اتفاق افتاد. در پایان این جلسه قضات دادگاه این مرد را به اتهام قتل برادرش به قصاص محکوم کردند و پدر قربانی نیز تبرئه شد. با ارسال پرونده به دیوانعالی کشور، چند روز قبل قضات دیوان، این رأی را تأیید کردند. به این ترتیب متهم به اتهام قتل برادرش قصاص خواهد شد و تنها راه او برای نجات جلب رضایت برادرزاده نوجوانش است.

زندانیان