نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دوازده شهروند افغانستان در ایران اعدام شدند

9-جولای-2013

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سفارت افغانستان در تهران با انتشار یک نامه خبری از اعدام ۱۲ شهروند افغانستان “در ارتباط با جرایم قاچاق مواد مخدر” در ایران خبر داده است.

 

به گزارش بی‌بی سی، در این خبرنامه زمان دقیق این اعدام‌ها مشخص نشده است اما گفته شده که این افراد اخیرا اعدام شده‌اند.

 

براساس این خبرنامه ۷ تن از اعدام شدگان اهالی (باشنده) هرات، سه تن از تخار، یکی از آن‌ها از لغمان و دیگری هم از نیمروز افغانستان بوده‌اند و اخیرا در زندان‌های کرج، اراک و اصفهان اعدام شده‌اند.

 

سفارت افغانستان در تهران گفته است که “سلسله اعدام‌ها ادامه دارد و متاسفانه صد‌ها تن دیگر در پیوند به جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند و در انتظار اجرای حکم بسر می‌برند.”

 

دولت افغانستان در گذشته چندین بار خواهان لغو یا تعلیق حکم اعدام شهروندان این کشور در ایران شده است.

 

در ماه جدی/اسفند سال گذشته وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که “وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای افغانش موافقت کرده که از رئیس قوه قضائیه ایران درخواست کند که اجرای حکم اعدام تمام شهروندان افغان را به حالت تعلیق در آورد تا زمانی که قوه قضائیه دو کشور با هم ملاقات‌های روبرو انجام دهند و یک راه حل یا یک مکانیسم همکاری موثر‌تر و نزدیک‌تر را تعریف کنند.”

 

اما در نامه خبری سفارت افغانستان آمده که “مقامات ایرانی گفته‌اند که در مورد قاچاق مواد مخدر حکم اعدام یا حبس ابد بر همگان، چه ایرانی و غیر ایرانی اجرا می‌شود.”

 

در نامه خبری سفارت افغانستان آمده که حدود پنج هزار افغان در ایران زندانی هستند که صد‌ها تن از آن‌ها به ارتکاب جرایم مرتبط با قاچاق مواد مخدر محکوم شناخته شده‌اند.

 

در ماه فوریه امسال اجساد پنج تن از شهروندان افغانستان که به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران اعدام شده بودند، به تخار منتقل و در منطقه کلفگان این ولایت به خاک سپرده شدند.

 

شماری از اعضای خانواده‌های این افراد در مراسم خاکسپاری آن‌ها به بی‎بی‎سی گفتند که حدود ۸۰ نفر از ساکنان این منطقه در شش ماه گذشته در ایران اعدام شده‎اند.

 

آن‌ها گفتند که جسدهای ۵۰ نفر از اعدام شدگان به این منطقه منتقل شده و اجساد بقیه هنوز در سردخانه‎های ایران نگهداری می‌‎شوند.

 

روستائیان کلفگان گفتند که اکنون در حدود ۷۰۰ نفر از ساکنان این ولسوالی در ایران زندانی‌اند که ۳۵۰ نفر آنان به اعدام محکوم شده‌اند.

 

زندانیان