نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ستاد مبارزه با مواد مخدر: قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح نشود

6-فوریه-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مدیر کل حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد اولویت این ستاد توقف طرحی است که در مجلس شورای اسلامی برای لغو مجازات اعدام زندانیان مربوط به مواد مخدر در جریان است.

بنابه گزارش تسنیم، مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و تعدیل مجازات اعدام گفت: “اولویت ستاد توقف طرح مذکور می‌باشد در صورت اصرار نمایندگان بر طرح مذکور با توجه به ماهیت قضایی طرح، نظر قوه قضاییه در این طرح اخذ شود.”

علی علیزاده در ادامه اظهار داشت: “مجلس مدتی قبل طرح یک فوریتی تعدیل مجازات اعدام را با بیش از ۱۴۰ امضا به تصویب رساند و بر این اساس قرار است ظرف یکی دو هفته آینده کمیسیون حقوقی قضایی مجلس باید طرح را به تصویب رساند.”

این مسئول اداره مبارزه با مواد مخدر مدعی شد لغو مجازات اعدام مجرمان مربوط به مواد مخدر به مبارزه با مواد مخدر کمک نخواهد کرد و ساختار مبارزه را با مشکل روبرو و جامعه را با موج عظیمی از این جرم و دیگر جرائم مواجه خواهد کرد.

این در حالی اس که شهریور ماه سال جاری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه گفته بود: مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر تا الان بازدارندگی نداشته است و این موضوع را به صورت مکتوب به رئیس قوه‌قضاییه اعلام کرده‌ایم.

گفتنی است، نمایندگان مجلس ایران روز چهارشنبه، سوم آذر ماه سال جاری، در جریان رسیدگی به یک فوریت طرح الحاق یک ماده به «قانون مبارزه با مواد مخدر»، با ۱۴۷ رأی موافق به قید فوریت این طرح رأی دادند.

بر اساس ماده‌واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی، مرتکبان جرائم مرتبط با مواد مخدر که «مفسد فی‌الارض» محسوب می‌شوند به‌جای مجازات اعدام یا حبس ابد به مجازات بیش از ۲۵ سال تا ۳۰ سال حبس درجه‌یک محکوم می‌شوند.

زندانیان