نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سیاست قوه قضائیه در برخورد با ‘قاچاقچیان عمده مواد مخدر’ تغییر نمی کند

22-اکتبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دادستان تهران با تاکید بر تغییر نیافتن سیاست قوه قضاییه در برخورد با «قاچاقچیان عمده مواد مخدر»، ضرورت تداوم برخورد قاطع با این موضوع را از سوی دادستانی تهران و پلیس مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در تاریخ ۲۸/۷/۱۳۹۵ چهارمین جلسه آسیب های اجتماعی با موضوع مواد مخدر و روانگردان با حضور محمدباقرقالیباف شهردار تهران، تعدادی از معاونان دادستان تهران، سردار زاهدیان فرمانده پلیس مواد مخدر، تعدادی از فرماندهان پلیس تهران و نمایندگان دستگاه های اجرایی به ریاست دادستان تهران برگزار شد.

جعفری دولت آبادی دادستان تهران با تاکید بر عدم تغییر سیاست قوه قضاییه در برخورد با قاچاقچیان عمده مواد مخدر، ضرورت تداوم برخورد قاطع با این موضوع را از سوی دادستانی تهران و پلیس مورد تاکید قرار داد.

وی در عین حال اذعان کرد: “سیاست فعلی قوه قضاییه مساعدت به محکومان بابت ارتکاب جرایم خرد مواد مخدر و کسانی است که فاقد پیشینه کیفری بوده و در قاچاق مقادیر اندک مواد مخدر و روانگردان مرتکب جرم شده اند”.

جعفری دولت آبادی با برشمردن مشکلات مواد مخدر همچون اجتماعی شدن اعتیاد، افزایش جمعیت کیفری زندان ها، شیوع اعتیاد در برخی مدارس و درگیر شدن زنان به این موضوع، لزوم برنامه ریزی مناسب در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

آخرین وضعیت جمع آوری معتادان متجاهر

کریمی جانشین پلیس فاتب، اعلام کرد: “در سال جدید برخی سازمان های ذی ربط به تعهدات خود در خصوص نگه داری معتادان متجاهر عمل نکردند و همین امر موجب بازگشت ۸۰ درصد معتادان متجاهر به خیابان ها شد”.

جانشین فرمانده پلیس تهران از جمع آوری تعداد ۵ هزار نفر معتاد متجاهر طی ۲ ماه گذشته خبر داد و اعلام نمود: “این نگرانی همچنان وجود دارد که این افراد بدون اقدامات درمانی و حمایتی و توانمندسازی لازم مجدداً به خیابان ها باز گردند”.

کریمی با اعلام این که در تهران حدود پانزده هزار نفر معتاد متجاهر و دو هزار نفر کارتن خواب به ویژه در مناطق ۱، ۲ و ۱۲ شهرداری تهران حضور دارند، جمع آوری آنان را مستلزم و همکاری تمام نهادهای ذی ربط دانست.

وی از دستگیری تعداد یازده هزار نفر معتاد طی هفت ماه گذشته در تهران خبر داد و با اشاره به تشکیل ۲۴ هزار پرونده کیفری با موضوع مواد مخدر طی سال جاری، اظهار داشت: در این میان ۵۷۰ نفر تبعه کشورهای خارجی دستگیر و از کشور طرد شدند.

نقش شهرداری در نگهداری و درمان معتادان

قدیمی نماینده شهرداری تهران، اعلام کرد: “تلاش شده است برخی نقایص طرح های کنونی مرتفع گردد از جمله در صدد هستیم در مدت سه ماهی که معتادان در مراکز مرتبط با شهرداری تهران نگه داری می شوند، از نظر جسمی پاک گردند، اما نکته اساسی، مشکلات روحی و روانی معتادان است که تا پایان عمر با این افراد باقی می ماند”.

قدیمی همچنین از راه اندازی مرکز نگه داری برای افراد خود معرف و فاقد توانایی مالی با ظرفیت ۲۰۰ نفر تحت عنوان «کانون راه یافتگان» در بزرگراه آزادگان خبر داد و در خصوص برنامه ریزی شهرداری تهران برای راه اندازی تعداد ۴۴ مرکز بهاران با ۴۴۰۰ نفر ظرفیت، اظهار داشت: “در حال حاضر ۱۹ مرکز بهاران راه اندازی شده است”.

زندانیان