نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شمار اعدام‌ها در روز دوم خرداد به ۹ مورد رسید

25-می-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: تعداد احکام مرگ به اجرا گذشته شده در روز دوم خرداد ۱۳۹۶ به دست‌کم ۹ مورد رسید.

به گزارش «نفس در قفس»، تنها ۳ روز پس از انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، منابع رسمی و غیررسمی طی گزارش‌هایی جداگانه از اعدام ۹ نفر در زندان‌های تبریز، اردبیل، کرمانشاه، کرج و زاهدان خبر دادند.

به گزارش جام‌جم، یک زندانی با وجود گذشت ۳۰ سال از وقوع قتل منتسب به او، در ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شده است. این فرد که متهم بود در فروردین ماه ۱۳۶۷ یک پسر ۱۲ ساله را به قتل رسانده، در هنگام ارتکاب جرم انتسابی ۱۶ ساله بوده است.

رسانه‌های نیمه‌رسمی در اردیبهشت ۱۳۹۴ از دستگیری این فرد ۲۸ سال پس از فرارش از زندان کچویی کرج خبر داده و نام او را «اصغر» اعلام کرده بودند.

تصویر منتشر شده از «اصغر» در رسانه‌های رسمی

سازمان حقوق بشر ایران نیز در ۲ گزارش مجزا از اعدام دو نفر در زندان‌های اردبیل و کرمانشاه خبر داده است.

بنا به این گزارش‌ها، یک زندانی به نام داور همدرد و با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی اردبیل و زندانی دیگر با نام مهران اشرفی و به اتهام قتل در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به دار آویخته شده‌اند.

هم‌چنین به گزارش کمپین فعالین بلوچ، سه زندانی زندان مرکزی زاهدان برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند که یکی از آن سه نفر اعدام و یکی به بند باز گردانده شد و از وضعیت فرد سوم اطلاعی در دست نیست.

روز ۲ خرداد ماه جاری سه زندانی به نام های عبدالکریم شهنوازی، سعید هوت و حبیب گل بیگی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند که عبدالکریم شهنوازی در محوطه زندان اعدام و سعید هوت به بند بازگردانده شد. اما از وضعیت حبیب گل بیگی اطلاعی در دست نیست.

عبدالکریم شهنوازی، حدودا ۳۰ ساله، پس از ۶ سال حبس به اتهام قتل اعدام شد.

پیش‌تر نیز خبر اجرای حکم اعدام ۵ زندانی در زندان مرکزی تبریز منتشر شده بود که بدین ترتیب شمار احکام مرگ به اجرا درآمده در روز دوم خرداد ماه به ۹ مورد رسید.

زندانیان