نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم اعدام و شلاق برای دو زندانی جوان؛ صدور مجدد یک حکم قصاص

1-مارس-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دو زندانی ٢١ و ٢۵ساله با اتهامات «تجاوز و سرقت» در شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران به ترتیب به اعدام ، ١٠ سال حبس به اتهام سرقت و ٧۴ ضربه شلاق و ١۵ سال حبس به اتهام آدم‌ربایی و متهم دوم را به اتهام آدم‌ربایی و سرقت در مجموع به ٢۵ سال حبس و ٧۴ ضربه شلاق محکوم کردند. این حکم در دیوانعالی کشور تایید شده است. همچنین شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست اصغرعبداللهی یک زندانی متهم به قتل را علیرغم  نقض حکم در دیوانعالی کشور، مجددا به قصاص نفس محکوم کرد.

به گزارش شرق، دو پسر جوان که در کمتر از پنج ماه چندین زن را مورد آزار و اذیت قرار داده بودند، به اعدام و حبس محکوم شدند.

این زندانیان دو پسر ٢١ و ٢۵ساله متهم هستند سال گذشته در پنج ماه، شش نفر از شاکیان را مورد آزار و اذیت قرار داده و از ٩ نفر دیگر نیز پس از ضرب‌وشتم شدید، سرقت کرده‌اند.

با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران رفت و جلسه رسیدگی به این پرونده آغاز شد.

در ابتدای جلسه رسیدگی کیفرخواست علیه متهمان خوانده شد.

در کیفرخواست آمده است: «متهمان – فرهاد ٢۵ و سعید ٢١ساله – تا قبل از دستگیری در مرداد سال گذشته، سوار بر یک دستگاه پراید مشکی با شیشه‌های دودی، در خیابان‌های غرب تهران پرسه می‌زدند و پس از سوارکردن زنان و دختران تنها، به‌عنوان مسافرکش، آنها را با قمه و چاقو تهدید و در داخل ماشین مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند و در خیابان‌های متروک رها می‌کردند. پرونده آنها ١۵ شاکی زن دارد که از بین آنها شش نفر مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. مدارک پلیسی و پزشکی قانونی وقوع جرم تعرض همراه با ضرب‌وشتم شدید را ثابت می‌کند. بااین‌حال، متهمان برخلاف اعترافات خود در بازجویی‌ها، در جلسه تحقیق به انکار تعرض روی آورده و فقط سرقت را گردن گرفته‌اند. این در حالی است که یکی از شکات، زنی باردار بوده است که به دلیل آسیب ناشی از تعرض، فرزند خود را از دست داده است».

در ادامه رسیدگی، نخستین شاکی پشت تریبون ایستاد. او همان زنی است که هنگام تعرض باردار بود و نخستین‌بار با شکایت او در پلیس آگاهی، پرده از جرائم متهمان برداشته شد.

زن ٢٣ساله گفت: «ششم فروردین امسال – روز حادثه- من سه‌ماهه باردار بودم. می‌خواستم از محل کارم در خیابان هفتم‌تیر به خانه برگردم که متهمان سوار بر یک پراید شیشه دودی جلویم توقف کردند. هنوز چند دقیقه از حرکت ماشین نگذشته بود که آنها به سمت اتوبان تغییر مسیر دادند و فرهاد با چکش به عقب پرید. او مدام من را تهدید به کشتن می‌کرد و به‌شدت کتک می‌زد. درحالی‌که خودرو در حال حرکت بود، من را کف ماشین خواباند و مورد تعرض قرار داد. پس از آن اموالم را دزدید و اطراف خاک سفید – شرق تهران – از ماشین به بیرون پرتابم کرد». او گفت «فرهاد قبل از تعرض، پیش چشم او شیشه کشیده».

سپس شاکی دیگر در جایگاه حاضر شد. زن ٣٢ساله متأهل درباره روز حادثه گفت: «٢١ خرداد سال گذشته، طرف‌های ساعت ١٢:۵٠ ظهر در یکی از خیابان‌های غرب تهران بودم. می‌خواستم به خانه برگردم که متهمان با پراید شیشه دودی سوارم کردند. چند دقیقه پس از حرکت، فرهاد به عقب پرید و به سمتم حمله کرد. گردنم را زیر زانوهایش گذاشت. با کتک‌های شدید و تهدید به قتل، مجبورم کرد کف ماشین بخوابم. مدام داد می‌زد و می‌گفت به پسرها هم تجاوز کرده. وقتی بی‌حال شدم، من را مورد تعرض قرار داد و پس از سرقت اموالم در یکی از اتوبان‌های غرب تهران رهایم کرد».

نوبت به زنی ٣۶ساله رسیده بود. او روایت‌های دیگر شاکیان را تکرار کرد و گفت: «سوارشدن در پراید شیشه دودی، حمله فرهاد به صندلی عقب، ضرب‌وشتم شدید، خواباندن کف ماشین، شیشه، قمه و تعرض».

از بین ١۴ شاکی حاضر در جلسه، شش نفر مورد تعرض قرار گرفته‌اند و در بین آنها ٩ زن دیگر به اتهام ضرب‌وشتم شدید و سرقت اموال از متهمان شکایت کرده‌اند.

آنها نیز یک‌به‌یک پشت جایگاه ایستادند و شکایت خود را مطرح کردند. بعد از ارائه شکایت زنان جوان، نوبت به فرهاد، متهم ردیف‌اول، رسید تا دفاعیات خود را مطرح کند.

او که متهم است با همدستی سعید ١۵ زن را ربوده و پس از ضرب‌و‌شتم شدید، به پنج نفرشان تعرض کرده است، اتهام تعرض را رد کرد و گفت: «من سرقت‌ها و ضرب‌وشتم‌ها را تا حدودی قبول دارم. اما تجاوز را نه».

شاکی‌ها گفته‌اند با قمه تهدیدشان کرده‌ام اما این‌طور نیست. من فقط یک چاقوی میوه‌خوری داشتم و قصد من و سعید هم فقط سرقت بود.

سپس سعید در جایگاه قرار گرفت.

او نیز اتهام تعرض را رد کرد و گفت ما فقط سرقت می‌کردیم. با پایان جلسه رسیدگی هیئت قضات وارد شور شدند و متهمان را با توجه به اعمالی که انجام داده بودند مجرم شناختند.

هیئت قضات فرهاد را به اعدام به اتهام تجاوزهایی که انجام داده است، ١٠ سال حبس به اتهام سرقت و ٧۴ ضربه شلاق و ١۵ سال حبس به اتهام آدم‌ربایی و سعید را به اتهام آدم‌ربایی و سرقت در مجموع به ٢۵ سال حبس و ٧۴ ضربه شلاق محکوم کردند.

با اعتراض متهمان، پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور رفت اما این اعتراض مورد قبول واقع نشد و قضات دیوان نیز رأی بدوی را عینا مورد تأیید قرار دادند.

صدور مجدد حکم قصاص

به گزارش رکنا، پسر جوان که متهم است ۱۰ سال قبل در جدال بر سر فروش برنج کوپنی دست به جنایت زده دیروز در حالی از سوی قضات دادگاه به قصاص محکوم شد که پیش تر قضات دیوان عالی کشور حکم قصاص وی را تایید نکرده بودند.

وحید ۳۰ساله بیست و هشتم شهریور ۸۵ وقتی که ۲۰ سال داشت در یک جدال خونین در مغازه اش در اسلامشهر بهروز ۲۵ساله را کشت و گریخت. این متهم که شش سال فراری بود وقتی بازداشت شد که پلیس در خودرواش مقدار زیادی شیشه مخدرکشف کرد. وحید به قتل اعتراف کرد و در دادگاه کیفری سابق استان تهران به قصاص محکوم شد اما با طرح ایراداتی در دیوان عالی کشور حکم صادره شکست و وحید این بار در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست اصغرعبداللهی و با حضور دو مستشار پای میز محاکمه ایستاد.

در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده مادر قربانی در جایگاه ویژه ایستاد و برای وحید حکم قصاص خواست. اما وحید منکر جنایت عمدی شد و گفت: “من قبلا تحت فشار به قتل اعتراف کرده بودم اما حالا می خواهم حقیقت را بگویم”.

وی در تشریح جزییات ماجرا گفت: “چند روز بیشتر به ماه رمضان نمانده بود. من در مغازه ام مشغول بسته بندی مقدار زیادی برنج برای فروش در ماه رمضان بودم که بهروزبه مغازه ام آمد و چندین گونی برنج خواست. به او گفتم چون هنوز اتحادیه نرخ برنج را برای ماه رمضان اعلام نکرده نمی توانم به او برنج بفروشم که عصبانی شد و مغازه را ترک کرد. دقایقی بعد من مشغول جارو زدن مغازه ام بودم که این بار بهروز و برادرش وارد مغازه شدند. بهروز دو شیشه نوشابه در دست داشت که به سمت من حمله کرد . او با شیشه شکسته نوشابه به شکم و سر من زد که زخمی شدم. بهروز با من گلاویز شده بود که با هم روی زمین افتادیم و در آن بین شیشه شکسته نوشابه به شکم و پای او فرو رفت”.

وی ادامه داد: “باور کنید من در آن دعوا شی تیز و برنده ای در دست نداشتم. سپس چند شاهد در جایگاه ویژه ایستادند و حرف های ضد و نقیضی را مطرح کردند و گفتند لحظه درگیری را ندیده اند”.

دیروز قضات دادگاه سرانجام با بررسی مدرک های موجود در پرونده حکم به قصاص وحید صادر کردند.

زندانیان