نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم شلاق برای ۵ متهم در ۲ پرونده جداگانه

23-جولای-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سه مرد که اجیر شده بودند تا مرد جوان را متهم جلوه دهند و او را گرفتار کنند از سوی قضات دادگاه به زندان، شلاق و جزای نقدی محکوم شدند. همزمان در پرونده ای جداگانه دو متهم به ادمربایی به حبس، شلاق و رد مال محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری رکنا، متهم اصلی این پرونده که طراح اصلی نقشه انتقام گیری کور بود دو ماه قبل به خاطر بیماری سرطان جان سپرده بود.

عصر بیست و چهارم فروردین ماه سال ۹۲ یک مرد ۳۶ساله به نام امیر به پلیس آگاهی تهران رفت و از چند مرد ناشناس که وی را ربوده و از او به زور امضا گرفته بودند شکایت کرد.

وی گفت: “ساعت ۱۲ ظهر بود که مقابل مدرسه دخترم در نارمک رفته بودم. می خواستم دخترم را به خانه برگردانم که یکباره سرنشینان یک دستگاه خودرو ال ۹۰ به من نزدیک شدند و خودشان را مامور معرفی کردند. آنها گفتند حکم جلبم را دارند . مردان ناشناس به دستانم دستبند زدند و چشمانم را بستند. آنها مرا در چند خیابان گرداندند. سپس ماشین را متوقف کردند و به زور در دهانم مشروب ریختند.آنها مرا به پایگاه بسیج تحویل دادند و به دروغ گفتند مشروب خورده ام تا مرا گرفتار کنند.آنها همچنین در کیفم دو فشنگ جنگی جاساز کرده بودند تا برایم پاپوش درست کنند”.

به دنبال شکایت این مرد پلیس به تحقیق پرداخت و به اختلاف های دنباله دار وی با همسرش سمانه پی برد. در حالی که فرضیه انتقام گیری از سوی همسر امیر مطرح شده بود پلیس رد ماموران قلابی را به دست آورد و سه متهم بازداشت شدند.آنها گفتند از سوی یک مرد جوان به نام داوود برای پاپوش درست کردن برای امیر اجیر شده بودند.

به این ترتیب داوود نیز بازداشت شد و پرونده متهمان به شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.هفته گذشته آنها در حالی پای میز محاکمه ایستادند که روشن شد داوود دو ماه قبل به خاطر ابتلا به بیماری سرطان جان سپرده است.

سه متهم به دفاع پرداختند و گفتند از نقشه داوود بی خبر بوده اند. آنها گفتند داوود گفته بود امیر در قاچاق مواد منفجره و سلاح دست دارد. به همین خاطر حاضر شدند در بازداشت او همکاری کنند اما وقتی داوود به زور به امیر مشروب خوراند تا او را تحویل پلیس بدهدمتوجه نقشه انتقام گیری شده اند.

در آن جلسه سمانه همسر شاکی نیز که متهم به معاونت در آدم ربایی بود به دفاع پرداخت و گفت: “باور کنید هیچ ارتباطی با داوود نداشتم. او صاحب خانه ام بود اما وقتی فهمید از خانه همسرم قهر کرده ام و به همین خاطر شوهرم از من شکایت کرده قول داد به من کمک کند. حتی در یکی از جلسات دادگاه هم حاضر شد. اما او حرفی درباره ادم ربایی و تنبیه کردن شوهرم به من نزده بود”.

در پایان جلسه هیات قضایی وارد شور شد وهر یک از متهمان را به جرم آدم ربایی به شش ماه تا ۵سال زندان و به خاطر متهم کردن دیگری به شش ماه تا ۳سال زندان، شلاق و جزای نقدی محکوم کرد. سمانه اما از دست داشتن در این ماجرا تبرئه شد.

مجازات سنگین برای زورگیران دلسوز

به گزارش همشهری، ۲ تبهکار حرفه‌ای وانمود می‌کردند که مسافرکش هستند اما همین که طعمه‌های‌شان سوار خودروی آنها می‌شدند با تهدید چاقو اموال‌شان را زورگیری می‌کردند.

هرچند آنها خشن بودند اما برای مالباختگان دلسوزی می‌کردند و کرایه ماشین‌شان را پرداخت می‌کردند تا آنها به خانه برسند. تحقیقات پلیس برای دستگیری این دو تبهکار از چندی قبل با شکایت زنی جوان که از گویندگان رادیو است آغاز شد. او که به‌شدت ترسیده بود به مأموران گفت به‌عنوان مسافر سوار خودرویی شخصی شدم اما ۲سرنشین آن من را ربودند و با تهدید چاقو اموالم را سرقت کردند. وی ادامه داد: “در منطقه سعادت آباد منتظر تاکسی بودم تا اینکه یک پراید توقف کرد و من هم سوار شدم. هنوز چند لحظه نگذشته بود که یکی از ۲مردی که سوار خودرو بودند چاقویی به طرفم گرفت و شروع به تهدید کرد. من هم از ترس جانم هرچه داشتم ازجمله ساعتی گرانقیمت را که حدود ۳۰میلیون تومان ارزش داشت به آنها دادم. وی ادامه داد: لحظات سخت و دلهره‌آوری بود اما سرانجام دقایقی بعد آنها که همه اموالم را گرفته بودند من را در خیابانی خلوت رها کردند و ۵هزار تومان هم به من دادند تا بتوانم سوار تاکسی شوم و به خانه‌ام برگردم”.

علاوه بر این زن چند نفر دیگر نیز با این شگرد طعمه سارقان قرار گرفته بودند. همه آنها با اعلام نشانی‌های تبهکاران گفتند که آنها ۲مرد جوان و سوار پرایدی سفیدرنگ بودند و وانمود می‌کردند مسافرکش هستند اما در ادامه با تهدید چاقو اموال آنها را سرقت کرده‌اند. بیشتر این سرقت‌ها در غرب تهران اتفاق افتاده بود و تقریبا در بیشتر آنها سارقان هنگام رها کردن طعمه های‌شان به آنها مبلغ کمی پول بابت کرایه کردن تاکسی می‌دادند.

در شرایطی که شمار مالباختگان به ۲۲نفر رسیده بود کارآگاهان آگاهی به اطلاعاتی درباره سارقان دست یافتند. مأموران ابتدا از طریق ردیابی یکی از گوشی‌های مسروقه توانستند فردی را که مالخر ۲سارق بود و اموال مسروقه را آنها می‌خرید شناسایی کنند. او در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرد که اموال مسروقه را از ۲جوان معتاد خریده است. به این ترتیب ۲سارق دستگیر شدند.

در دادگاه

متهمان که از سوی مالباختگان شناسایی شده بودند به‌دست داشتن در ۲۲فقره سرقت از ۲۰مرد و ۲زن اعتراف کردند. به این ترتیب چند روز قبل در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند. در این جلسه که به ریاست قاضی حسین اصغرزاده و با حضور قاضی توکلی برگزار شد ابتدا شاکیان یک به یک شکایت‌شان را مطرح کردند. یکی از آنها که گوینده رادیو است گفت این حادثه تأثیر بدی بر روحیه‌اش گذاشته و تا چند روز پس از آن قادر به‌کار کردن نبود.

مرد دیگری گفت: “وقتی سارقان فهمیدند پولی همراهم نیست من را مقابل خودپرداز بانکی بردند و آنها با تهدید چاقو رمز کارتم را گرفتند. آن روز حسابم حدود ۲۰۰هزار تومان موجودی داشت و آنها مبلغی را برداشتند و حدود ۱۰هزار تومان در حسابم باقی ماند و آنها گفتند می‌توانم با آن به خانه برگردم”.

در ادامه این جلسه متهمان که هر دو اعتیاد شدیدی به مواد‌مخدر دارند به دفاع از خود پرداختند و گفتند انگیزه اصلی آنها از سرقت تأمین هزینه مواد‌مخدر مصرفی‌شان بوده است. یکی از آنها گفت: “ما اواسط سال ۹۵با یکدیگر آشنا شدیم و چون هر دو نفرمان اعتیاد داشتیم برای به‌دست آوردن پول مردم را سوار ماشین مان کرده و از آنها زورگیری می‌کردیم”.

با اینکه از چندین نفر سرقت کردیم اما به هیچ کدام از آنها آسیبی وارد نکردیم و حتی سعی می‌کردیم به آنها پولی بدهیم تا در خیابان نمانند و بتوانند ماشین کرایه کنند.در پایان این جلسه قضات دادگاه با اخذ آخرین دفاع از متهمان وارد شور شدند و هر دو متهم را مجرم شناختند. براساس رأی دادگاه هر دو نفر به اتهام آدم­ربایی به۲۰سال حبس و به اتهام سرقت به ۱۵سال حبس، شلاق و رد مال محکوم شدند.

برچسب ها:

زندانیان