نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم شلاق و اعدام برای دو زندانی

24-جولای-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: فردی که همسرش را کشته بود در دادگاه کیفری تهران محاکمه شد و قضات دادگاه به خاطر رضایت خانواده مقتول او را به ۱۵ سال حبس به اتهام اخلال در نظم عمومی جامعه و ۸۰ ضربه شلاق به خاطر شرب خمر محکوم کردند. همچنین مرد جوانی که مرتکب قتل شده بود، به اعدام محکوم شد. میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری رکنا، نوزدهم مهرسال ۹۱ خانواده‌ای با مراجعه به اداره آگاهی در تهران از گم‌شدن دختر جوان‌شان به نام سیمین خبر دادند که با گذشت یک هفته جسد این زن جوان در سطل زباله‌ای در بلوار فردوس پیدا شد و کارآگاهان در حالی که برای رمزگشایی این جنایت در تلاش بودند توانستند از طریق ردیابی گوشی به سرقت رفته سیمین، مرد جوانی به نام اکبر ۳۵ ساله را شناسایی کنند اکبر در بازجویی سعی کرد افسران آگاهی را گمراه کند و راز جنایتش را مخفی نگه دارد اما پس از هشت ماه با توجه به اسناد و مدارکی که پلیس به دست آورده بود به قتل سیمین اعتراف کرد.

هفته گذشته این مرد در شعبه هشتم دادگاه کیفری به ریاست قاضی اصغرزاده و مستشاری  قاضی توکلی تحت محاکمه قرار گرفت و در آغاز خانواده مقتول در قبال دریافت ۵۰ میلیون تومان دیه حاضر به گذشت شدند و سپس متهم از نظر جنبه عمومی جرم محاکمه شد.

آنگاه متهم پای میز محاکمه ایستاد و در دفاع از خود به قضات گفت: “شب حادثه من و سیمین مشروب خورده بودیم که ضمن مشاجره‌ای سیمین با چاقوی میوه‌خوری مرا زخمی کرد و من هم که حالت عادی نداشتم چاقو را از دستش گرفتم و به شکمش زدم بعد هم متوجه شدم او مرده است”.

کارآگاهان در پرونده اتهامی این مرد یادآور شده بودند که او نسخه پیچ داروهای بیماران بود که خود را یک پزشک داروساز معرفی می‌کرد تا زنان و دختران را فریب دهد.

قضات در پایان محاکمه با توجه به رضایت اولیای دم و گذشت از حق قصاص این متهم را به خاطر اخلال در نظم عمومی جامعه به واسطه قتلی که مرتکب شده بود به ۱۵ سال حبس و به دلیل شرب خمر به ۸۰ ضربه شلاق محکوم کردند.

به گزارش همین منبع، مرد جوانی که مرتکب قتل شده بود در دادگاه حاضر شده و نهایتا به مرگ محکوم شد.

متهم مردی بود که به اتهام قتل دوست صمیمی­اش پای میز محاکمه حاضر شد. میثم ۲۵ساله پانزدهم بهمن­ ماه سال ۹۵ از سوی مأموران کلانتری ۱۱۱ شهید قدوسی بازداشت شد. متهم بعد از اقرار به جرمش در توضیح ماجرا گفت: دو سال از زندگی مشترک با همسرم می­گذشت که متوجه شدم مرد غریبه­ ای به او پیامک می­دهد و مزاحم او می­شود. از همسرم خواستم توضیح دهد اما طفره می­رفت تا اینکه روزی تلفن همراهش را کنترل کردم و متوجه شدم اسم مرد مزاحم سهیل است. از آنجائیکه نام دوست صمیمی ­ام سهیل بود و با هم رفت و آمد داشتیم به او مظنون شدم. از این موضوع به همسرم حرفی نزدم. روزی با مقتول قرارگذاشتم و موضوع را به او گفتم. سهیل گفت اشتباه می­کنی اما خیلی عصبانی بودم و با چاقو به سینه او زدم و فرار کردم.

متهم در ادامه گفت: “بعد از قتل پیش یکی از دوستانم رفتم. او می­خواست به ارومیه برود به همین خاطر از او خواستم همراهش شوم که قبول کرد. بعد از ارومیه قصد فرار به خارج از کشور را داشتم که در مرز بازرگان شهر ماکو دستگیر شدم”.

میثم بعد از اقرار به جرمش روانه زندان شد و این پرونده بعد از کامل شدن بررسی‌ها به شعبه یازدهم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. در  اولین جلسه رسیدگی به پرونده به ریاست قاضی ‌متین راسخ متهم بعد از درخواست قصاص از سوی اولیای دم در جایگاه حاضر شد و بعد از شرح ماجرا از خودش دفاع کرد. در پایان هئیت قضایی متهم را بنا به درخواست اولیای دم به قصاص محکوم کرد.

زندانیان