نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم شلاق و کار اجباری برای یک متهم در تهران

13-می-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مردی که متهم به ارتکاب جرایم جنسی است با حکم قضات شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران به شلاق و ۱۶۰ ساعت کار اجباری در نزدیک محل کار و زندگی‌اش محکوم شد. حکم شلاق از جمله مواردی که است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است.

به گزارش جوان آنلاین، اواخر زمستان سال ۹۵، زن ۳۵ ساله‌ای وارد اداره پلیس شد و از مرد ۳۳ ساله‌ای به نام نیما شکایت کرد.

او گفت: “پنج‌سال قبل از شوهرم به خاطر اعتیاد به مواد مخدر جدا شدم و به تنهایی در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کردم. به خاطر شرایط مالی مجبور بودم کار کنم تا اینکه با جهانگیر که صاحب یک شرکت خصوصی بود آشنا شدم. او وقتی فهمید تنها هستم مرا به عنوان منشی در شرکتش استخدام کرد”.

چند ماهی بعد جهانگیر به من ابراز علاقه کرد و پیشنهاد عقد موقت داد. به خاطر مشکلاتم پیشنهاد او را پذیرفتم. زندگی خوبی داشتیم و فکر می‌کردم مشکلاتم تمام شده تا اینکه سه سال بعد، جهانگیر شروع به بهانه‌گیری‌ کرد. او قصد دارد با دختری دیگر ازدواج کند. نمی‌خواستم زندگی‌ام را از دست بدهم به همین دلیل بارها با او صحبت کردم، اما جهانگیر برای ادامه زندگی انگیزه نداشت و به خانه نمی‌آمد. او حتی جواب تماس‌هایم را نمی‌داد. جهانگیر دوست صمیمی به نام نیما داشت. فکر کردم او بتواند مشکلم را با جهانگیر حل کند به همین خاطر از او کمک خواستم و ماجرای زندگی‌ام را با او در میان گذاشتم. نیما قول داد با جهانگیر صحبت کند. یک روز لوله آب آشپزخانه‌‌ام خراب شده بود. با جهانگیر تماس گرفتم‌، اما او جواب تلفنم را نداد. مجبور شدم با نیما تماس بگیرم و او ساعتی بعد به منزلم آمد. در حین کار متوجه حالت غیر‌طبیعی او شدم به همین خاطر از او خواستم تا خانه‌ام را ترک کند، اما او بی‌توجه به التماس‌هایم مرا مورد اذیت و آزار قرار داد و بعد از آن خانه را ترک کرد.

بعد از صحبت‌های شاکی، مأموران نیما را شناسایی و بازداشت کردند، اما او با انکار جرمش گفت: “وقتی مینا در مورد جهانگیر با من صحبت کرد، دلم برایش سوخت و می‌خواستم زندگی‌اش را از دست ندهد. آن روز خودش تماس گرفت و از من کمک خواست. من هم به آنجا رفتم و بعد از تعمیر لوله آب آشپزخانه بلافاصله خانه را ترک کردم”.

با توجه به مدارک موجود در پرونده و گزارش پزشکی قانونی نیما متهم شناخته شد و پرونده روی میز هیئت قضایی شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی اصغرزاده و مستشار توکلی قرار گرفت.

در جلسه رسیدگی به این پرونده که به‌صورت غیرعلنی برگزار شد متهم بار دیگر جرمش را انکار کرد، اما هیئت قضایی با توجه به مدارک موجود بعد از شور، او را به ۹۹ ضربه شلاق و ۸۰ ساعت کار اجباری در نزدیکی محل کار و ۸۰ ساعت کار اجباری در نزدیکی محل سکونت محکوم کرد.

کمیساریای عالی حقوق بشر پیشتر در موارد مشابه اجرای حکم شلاق در متن بیانیه خود آورده بود «به کارگیری این روش مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیر آمیز که می‌تواند مصداق شکنجه تلقی شود از سوی نهادهای مسئول در ایران مطلقا نامتناسب و شنیع است».

برچسب ها:

زندانیان