نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور ۳ حکم اعدام در تهران و مشهد

30-می-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سه متهم به سرفت مسلحانه در دو پرونده جداگانه در تهران و مشهد محارب شناخته شدند و برای آنان حکم اعدام صادر شد.

به گزارش جوان آنلاین، دو نفر از پنج عضو شبکه سارقان مسلح سوپر‌مارکت‌های تهران در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند.

حکم اعدام متهمان پس از تأیید در دیوان عالی کشور به شعبه اجرای احکام فرستاده شد و به زودی دو متهم اعدام می‌شوند. سه عضو دیگر باند به تبعید و حبس محکوم شدند.

ماجرای سرقت‌های سریالی و مسلحانه این باند پنج نفره از نیمه شب ۲۳ آذرماه سال قبل آغاز شد. متهمان پس از آشنایی با یکدیگر در شهرستان ورامین، ابتدا خودروی سمندی را در پوشش مسافر با تهدید اسلحه و چاقو سرقت کردند و در ادامه دست به سرقت‌های مسلحانه سریالی از سوپر‌مارکت‌ها و ساندویچی‌های سطح تهران و شهرهای اطراف زدند. اعضای این باند فقط در یک شب از ۹ سوپر‌مارکت و ساندویچی در تهران سرقت کردند.

اولین سرقت مسلحانه این باند مخوف نیمه شب ۲۳ آذر ماه سال قبل از یک سوپر‌مارکتی در حوالی افسریه بود.

بررسی‌های تخصصی مأموران نشان داد در آخرین دقایقی که صاحب سوپر‌مارکت قصد بستن مغازه‌اش را داشته، خودروی سمند سفید رنگی جلوی آن توقف کرده و در حالی که راننده پشت فرمان آماده حرکت بوده است، چهار سارق مسلح نقابدار به داخل مغازه سوپر‌مارکت یورش برده و با تهدید اسلحه کلت کمری و چاقو تمامی دخل مغازه را سرقت کرده و به سرعت از محل گریخته‌اند.

دوربین‌های مداربسته، چهره نقابدار متهمان را شکار کرده بود و بررسی شماره پلاک خودروی سارقان هم نشان می‌داد خودروی سمند سرقتی است.

بنابراین مأموران در نخستین بررسی‌ها به سرنخی برای شناسایی اعضای این باند نرسیدند.

در حالی که مأموران تحقیقات خود را در شاخه‌های دیگری آغاز کرده بودند با چندین سرقت مشابه در سطح شهر تهران روبه‌رو شدند که حکایت از آن داشت اعضای این باند پس از دستبرد به این مغازه به سوپرمارکت‌ها و ساندویچی‌های دیگری هم به همین شیوه دستبرد زده‌اند.

بررسی‌های بعدی نشان داد، اعضای این باند از یکی از شهرهای اطراف تهران وارد تهران می‌شوند و سرقت‌های سریالی خود را از خیابان‌های جنوب شرقی تهران آغاز می‌کنند و به طرف خیابان‌های شمال‌ غربی تهران ادامه می‌دهند و در نهایت به مخفیگاه خود در شهرستان حاشیه تهران می‌روند.

در حالی که سارقان هر شب به سرقت‌های سریالی خود ادامه می‌دادند، مأموران موفق شدند دو نفر از سارقان را که از مجرمان سابقه‌دار بودند، شناسایی کنند.

بررسی مأموران نشان داد دو سارق سابقه‌دار شب قبل به جرم مستی دستگیر شده‌اند و در زندان قرچک بازداشت هستند.

همچنین مأموران در مخفیگاه متهمان در شهرستان قرچک یک اسلحه کلت کمری، ۱۸ فشنگ جنگی، تعدادی شوکر و افشانه و چاقو و قمه کشف کردند.

دو متهم پس از بازداشت در بازجویی‌ها سه همدست خود را به پلیس معرفی کردند و مأموران خیلی زود همدستان سارقان مسلح را بازداشت کردند.

پنج سارق مسلح در بازجویی‌ها، مقابل قاضی نصرتی، بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه ۳۴ به ۱۸ فقره سرقت مسلحانه اعتراف کردند.

سردسته باند که مرد ۳۰ ساله‌ای به نام محسن بود، در بازجویی‌ها گفت: من بازیگر تئاتر و قهرمان رشته دو میدانی بودم، اما وسوسه پولدار شدن مرا سارق مسلح کرد. وی ادامه داد: “پدرم در کا‌ر ساخت و ساز و بود و وضع مالی خوبی داشت. مدتی قبل با پدرم اختلاف پیدا کردم که با یکی از دوستانم تصمیم گرفتم از راننده کامیون‌ها سرقت کنیم. ما دو نفری به کامیون‌هایی که کنار جاده یا خیابان‌های خلوت پارک بودند، حمله می‌کردیم و با تهدید چاقو پول‌های راننده‌هایشان را می‌گرفتیم تا اینکه با سه نفر دیگر از دوستانمان باند سرقت سوپرمارکت‌ها را طراحی و اجرا کردیم”.

چهار متهم دیگر در بازجویی‌ها با اعتراف به جرم خود حرف‌های سردسته باند را تأیید کردند.

پنج سارق مسلح پس از تحقیقات تکمیلی، در دادگاه انقلاب محاکمه شدند. قاضی دو نفر از متهمان را به جرم محاربه به اعدام و سه نفر دیگر از اعضای این باند را به حبس و تبعید محکوم کرد.

چند روز قبل رأی دادگاه پس از تأیید در دیوان عالی کشور برای اجرا به شعبه اجرای احکام فرستاده شد.

بنابراین دو نفر از اعضای این باند به زودی اعدام می‌شوند.

معاون دادستان مشهد خبر داد: صدور کیفرخواست «محارب» برای سیاه پوش مسلح

به گزارش خراسان، کیفرخواست پرونده موتورسوار مسلحی که به موسسه قرض الحسنه ثامن مشهد دستبرد زده بود از سوی نماینده دادستان در حالی صادر شد که وی با اتهام «محارب» روبه رو شده است.

معاون دادستان مشهد روز گذشته با تایید خبر صدور کیفرخواست «محارب» برای عامل دستبرد مسلحانه به قرض الحسنه ثامن مشهد به خراسان گفت: “ظهر بیست و ششم فروردین گذشته جوان موتورسواری که نقاب به چهره داشت و سلاح کلت کمری را در دست می فشرد وارد موسسه قرض الحسنه ثامن در خیابان چمن مشهد شد”.

قاضی حیدری افزود: “سارق مسلح با تهدید کارکنان موسسه اعتباری حدود ۲ میلیون تومان را سرقت کرد و متواری شد”.

وی گفت: “پس از وقوع این حادثه بلافاصله تحقیقات قضایی و انتظامی با حضور کارآگاهان اداره جنایی در محل حادثه آغاز شد تا این که ۳ روز بعد کارآگاهان با پیگیری سرنخ های موجود و صدور دستورات ویژه قضایی موفق شدند دزد مسلح سیاه پوش را در مخفیگاهش دستگیر کنند”.

سرپرست مجتمع قضایی انقلاب اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: “پس از اعتراف صریح متهم ۳۱ ساله به جرم ارتکابی، سلاح جنگی به همراه مهمات و موتورسیکلت مورد استفاده وی در سرقت نیز کشف و ضبط شد”.

قاضی حیدری با تاکید بر این که متهم در بازجویی ها عنوان کرد به خاطر نداشتن نگهبان مسلح به موسسه مذکور دستبرد زده است بلافاصله دستور پلمب این موسسه اعتباری نیز صادر شد و سارق جوان در جلسات متعدد بازپرسی مورد بازجویی های تخصصی قرار گرفت.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: ” این سارق ۳۱ ساله که سعید نام دارد در بازجویی ها مدعی شد پول های مسروقه را خرج کرده است”.

قاضی حیدری افزود: “به متهم این پرونده اتهام «محارب» از طریق شرکت در سرقت مسلحانه تفهیم شد که پس از انجام تحقیقات تکمیلی و طی روند دادرسی، کیفرخواست مذکور به تایید دادستان مشهد رسید و این پرونده به دادگاه کیفری ارسال شد”.

زندانیان