نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور ۳ حکم قطع دست در تهران

12-فوریه-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران سه متهم به سرقت را بطور جداگانه به قطع دست و تحمل ۵ سال حبس محکوم کرد. مجازات قطع اعضای بدن یکی از غیرانسانی ترین مجازات ها در قوانین جزایی ایران است که علیرغم اعتراض جامعه جهانی کماکان در کشور اجرا می شود.

به گزارش همشهری، چندی قبل با شکایت چند شهروند، تحقیقات پلیس برای دستگیری اعضای این باند آغاز شد. تبهکاران با تخریب در ورودی یا بریدن قفل وارد خانه شهروندان می‌شدند و در زمانی بسیار کم وسایل با ارزش را سرقت می‌کردند. یکی از مالباختگان به پلیس گفت: “من برای یک ساعت از خانه‌ام در خیابان یوسف آباد خارج شدم اما وقتی که برگشتم در خانه نیمه باز و وسایلم به‌هم ریخته بود. وقتی سراغ کمدی که جواهرات همسرم را در آنجا نگهداری می‌کردیم رفتم فهمیدم که دزد به خانه زده و همه جواهرات و تعدادی ساعت سوئیسی گران‌قیمت سرقت شده است”.

هر از گاهی خبر می‌رسید سرقت‌های مشابهی از خانه‌های مناطق شمالی پایتخت انجام شده و شباهت این سرقت‌ها نشان می‌داد که به‌احتمال زیاد همه دستبردها کار اعضای یک باند است. به این ترتیب با استفاده از سرنخ‌های موجود تحقیقات گسترده‌ای برای دستگیری آنها آغاز شد.

آخر خط

چند روز بعد درحالی‌که مردی قصد داشت وارد خانه‌اش شود با در نیمه باز روبه‌رو شد و با داد و فریاد از همسایه‌ها کمک خواست. ۲مرد سارق داخل خانه بودند که فریادهای صاحب خانه باعث شد از آنجا فرار کنند. آنها قصد داشتند با خودروی‌شان که سر کوچه پارک شده بود فرار کنند اما همان موقع مأموران گشت کلانتری از آنجا عبور می‌کردند که آنها را دستگیر کردند.

بازجویی از متهمان نشان می‌داد آنها اعضای باند سرقت از منزل هستند. ۲مرد جوان که با یکدیگر برادر هستند با اعتراف به ۷فقره سرقت مدعی شدند که یکی از دوستان‌شان نیز در این سرقت‌ها با آنها همدست بوده است. به همین دلیل سومین متهم نیز دستگیر و پرونده آنها به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه

در جلسه محاکمه که چند روز قبل در شعبه پنجم برگزار شد متهمان به ۷ فقره سرقت اعتراف کردند. این در حالی بود که در کیفرخواست نوع سرقت‌هایی که متهمان مرتکب شده بودند حدی تشخیص داده شده و برایشان درخواست قطع دست شده بود. آنها در دادگاه اعتراف کردند که در جریان دستبرد به ۷خانه اموالی به ارزش حدود ۵۰۰میلیون تومان نصیب‌شان شده است. در این شرایط قضات دادگاه وارد شور شدند و هر سه‌متهم را به قطع دست، رد مال و به اتهام شروع به سرقت در مورد آخر به تحمل ۵سال حبس محکوم کردند.

زندانیان