نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

«طرح کاهش مجازات اعدام در دو هفته آینده بررسی و تصویب خواهد شد»

3-آگوست-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به اظهارات اخیر قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت که طرح لغو اعدام برای افرادی است که سوء پیشنیه آنها بیشتر از ۱۵ سال نباشد و از فروشندگان خرد محسوب شوند. وی خاطرنشان کرد “این طرح در طی یکی دو هفته آینده بررسی و به تصویب خواهد رسید”.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسن نوروزی (سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس) درباره اظهارات اخیر قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر عدم لغو اعدام گفت: “آنچه ما در کمیسیون مطرح کردیم هیچ‌گاه اصلاح قانون مجازات نیست و‌‌ همان قانون مبارزه با مواد مخدر وجود دارد. به این معنا که قانون اعدام همچنان برای قاچاقچیان مواد مخدر که دارای سلاح گرم بوده، تشکیل باند داده و سرگروه هستند و همچنین دارای سوء پیشنیه بیش از ۱۵ سال باشند، وجود دارد”.

او ادامه داد: “این طرح برای افرادی است که دارای عدم سوءپیشینه و فروشنده خرد هستند که براساس این طرح ارایه شده ازسوی مجلس؛ اعدام شامل حال آن‌ها نمی‌شود. به هیچ عنوان در کمیسیون مجلس بحث اصلاح قانون مجازات مطرح نیست و قانون مجازات همچنان پابرجاست و این طرح در حقیقت الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر است”.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مجری باید تابع قانونگذار باشد، خاطرنشان کرد: “این طرح در طی یکی دو هفته آینده بررسی و به تصویب خواهد رسید”.

چندی پیش علی مویدی (قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر) در نشست خبری این ستاد اعلام کرده بود که بخشی از قانون مجازات اصلاح شده که چندان در روند مجازات فعلی تاثیرگذار نیست و بحث ملغی شدن اعدام به هیچ عنوان مطرح نیست و در حقیقت نمایندگان مجلس یک طرح غیرکار‌شناسی را مطرح کرده اند.

زندانیان