نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین الملل از مقامات ایران خواست اجرای احکام اعدام ۲ زندانی را که در نوجوانی دستگیر شده‌اند، متوقف کند

18-آوریل-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای احکام اعدام ۲ زندانی محبوس در زندان‌های رجایی‌شهر کرج  و زندان مرکزی شیراز شد. این دو زندانی در سنین نوجوانی بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند.

بنا به بیانیه‌ی عفو بین‌الملل، یکی از این زندانیان مهدی بهلولی که قرار است فردا صبح در زندان رجایی‌شهر در کرج اعدام شود به مدت ۱۵ سال در صف انتظار اعدام بوده است. او توسط دادگاه کیفری تهران در نوامبر ۲۰۰۱ به دلیل کشتن یک مرد با ضربات چاقو در طی یک نزاع به اعدام محکوم شد. او در زمان وقوع جرم ۱۷ سال سن داشت.

بنا به گزارش‌های منتشره، مهدی بهلولی فردا صبح به هم‌راه ۱۳ زندانی دیگر در این زندان به دار آویخته خواهد شد.

بیانیه‌ی این سازمان حقوق بشری می‌افزاید که جوان دوم محکوم به اعدام  پیمان برنداح نام دارد که اعدام او برای سه هفته بعد، ۲۰ اردیبهشت، در زندان شیراز در استان فارس برنامه‌ریزی شده است. او در سن ۱۶ سالگی بازداشت و بعد از محکومیت در در آگوست ۲۰۱۲ به خاطر کشتن با ضربات چاقو در طی یک نزاع، نزدیک به ۵ سال را در صف اعدام بوده است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات عفو بین الملل خاورمیانه و شمال آفریقا در همین رابطه گفت: «احکام اعدام صادر شده براى این دو محکوم نوجوان نقض فاحش قوانین بین المللی حقوق بشر است و اگر این احکام اجرا شوند ایران جایگاه خود به عنوان بزرگ ترین جلاد نوجوانان در جهان را تثبیت مى کند.»

لوتر افزود: «مهدی بهلولی تمام دوران جوانی خود را در صف انتظار اعدام سپری کرده است. سرنوشت تلخ او تجسم ماهیت بیرحمانه نظام کیفرى اطفال و نوجوان  در ایران است که همچنان مجرمان نوجوان را بر خلاف  قوانین بین المللی حقوق بشر به اعدام محکوم مى کند و سپس برای مدت هاى طولانی آن‌ها را در انتظار اعدام قرار می‌دهد. اظطراب و زجر ناشى از زندگى در سایه‌ی چوبه‌ی دار مصداق رفتار غیرانسانی و بی‌رحمانه است.»

فیلیپ لوتر اظهار داشت: «مقامات ایران قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۲۰۱۳ را به عنوان سندی مبنى بر پیشرفت سیستم قضایى و حرکت به سمت عدم استفاده از مجازات اعدام برای نوجوانان مطرح کرده‌اند. اما اعدام هاى برنامه‌ریزی شده اخیر نشان می‌دهد که این ادعاها چیزى بیش از شعارهای توخالی نیستند.»

وی در پایان تصریح کرد: «به جای تشدید رنج محکومان نوجوان با نگاه داشتن طولانى مدت آن‌ها در صف اعدام، ایران باید فورا قانون مجازات خود را اصلاح و استفاده از مجازات اعدام  را برای همه کسانی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند  به طور کامل لغو کند. به طور رسمی اجرای احکام آن‌ها را متوقف کند.»

از آغاز سال میلادى جارى، دست‌کم دو محکوم نوجوان به نام‌های مهرداد بحرآسمانی و حسن حسن‌زاده که در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشتند در ایران اعدام شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از وجود دست ۹۰ محکوم به اعدام نوجوان در زندان‌های ایران است.

بر اساس گزارش اعدام عفو بین الملل، ایران در سال ۲۰١۶ دست کم ۵۶۷ اعدام انجام داده که دست کم ۲ نفر از آن‌ها از کسانی بودند که در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشتند. گزارش‌های غیررسمی از اعدام ۵ نوجوان دیگر در این سال خبر داده بودند.

زندانیان