نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام علیرضا تاجیکی شد

9-آگوست-2017

گروه خبری: اعدام - کودکان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این نهاد منتشر شده خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام علیرضا تاجیکی شد.

به گزارش «نفس در قفس»، این سازمان بین‌المللی روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه جاری با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست اعدام قریب‌الوقوع علیرضا تاجیکی را فوراً متوقف سازند، چراکه وی هنگام دستگیری تنها ١۵ سال داشته و در زمان محاکمه ١۶ ساله بوده است.

عفو بین الملل یادآوری کرده است که مقامات ایران بر خلاف قوانین این کشور وکیل مدافع علیرضا تاجیکی را به موقع از تاریخ اجرای حکم مطلع نکرده‌اند. بر اساس این قوانین وکیل مدافع یک محکوم باید حداقل ۴٨ ساعت پیش از اجرای حکم اعدام از زمان پیش بینی شده به این منظور آگاه گردد.

مگدلنا مقربی، معاون ادارۀ خاورمیانه و شمال افریقا در عفو بین‌الملل، تاکید کرد که اعدام فردی که به هنگام ارتکاب جرم کمتر از ١٨ سال داشته بر خلاف تعهدات بین‌المللی ایران و از جمله کنوانسیون حقوق کودک است. وی از مقامات ایران خواست «اجرای حکم اعدام علیه علیرضا تاجیکی را متوقف کنند».

در این بیانیه هم‌چنین آمده است که «اعترافات علیرضا تاجیکی زیر شکنجه و از جمله ضربات شلاق بدست آمده است». او به نوشته‌ی عفو بین‌الملل «پس از دستگیری در حالی‌که ١۵ سال بیشتر نداشته، و بی‌آنکه بتواند با اعضای خانواده‌ی خود ملاقات کند و یا در طول بازجوئی به وکیل دسترسی داشته باشد، به مدت ١۵ روز در انفرادی به سر برده و در این مدت مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته تا به جرم خود اعتراف کند».

وی هم‌چنین «پس از آن و در تمام دوره‌ی روند تحقیقات و هنگام محاکمه اتهامات وارده را تکذیب کرده است. با این حال دستگاه قضائی همان اعترافات اولیه را ملاک داوری قرار داده است».

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواسته است «از اجرای حکم صادر شده علیه وی خودداری کرده و با لغو این حکم، محاکمه‌ی عادلانه‌ی تازه‌ای را با توجه به قوانین حاکم بر کودکان و بدون مجازات اعدام سازمان دهند».

زندانیان