نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

علیرغم مخالفت شاکیان؛ درخواست دادستان برای قطع دست ۵ متهم به سرقت

11-جولای-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: با وجود این که همه شاکیان گفتند راضی به قطع دست سارقان نیستند و خواسته‌شان بازپس‌گیری اموال‌شان و مجازات تعزیری سارقان است دادستان به‌خاطر ارتکاب چندین فقره سرقت از منازل شهروندان تهرانی برای ۵ جوان متهم به سرقت که روز یکشنبه در دادگاه کیفری یک محاکمه شدند درخواست صدور حکم قطع دست کرده است.

به گزارش همشهری، سرقت‌های اعضای این باند به تیرماه سال۹۵ برمی‌گردد. آنها که ۵نفر بودند شب‌ها با پرسه زدن در خیابان‌های شمال تهران خانه‌هایی را که چراغ هایشان خاموش بود برای سرقت انتخاب می‌کردند و پس از واردشدن از بالکن، پول، طلا، دلار و هر شیء باارزش دیگری را که پیدا می‌کردند می‌دزدیدند. آنها در مدت کوتاهی توانستند به چندین خانه دستبرد بزنند و یک شب خانه‌ای حوالی خیابان کردستان را برای سرقت انتخاب کردند. آنجا خانه یک استاد دانشگاه بود که در طبقه اول ساختمان قرار داشت.

دزدان بعد از اینکه مطمئن شدند هیچ‌کس در خانه نیست دست به سرقت حدود ۴۰ میلیون تومان طلا و جواهرات از آنجا زدند. یک روز از این سرقت گذشته بود که سارقان بار دیگر تصمیم گرفتند برای سرقت به همان ساختمان بروند اما آنها این بار واحد مجاور را برای سرقت انتخاب کردند.

درست مثل شب قبل وقتی دیدند چراغ‌های خانه خاموش است و هیچ‌کس در آنجا نیست با همان ترفند وارد شدند و نقشه سرقت را عملی کردند. آنها خوشحال از اینکه در جریان ۲دستبرد در ۲شب به یک ساختمان پول زیادی نصیب‌شان شده به طرف مخفیگاه‌شان حرکت ‌کردند اما در یکی از خیابان‌ها گرفتار پست ایست بازرسی بسیج شدند.

بسیجیان که مقدار زیادی پول و دلار و طلا از اعضای این باند کشف کرده بودند آنها را بازداشت کردند و با ادامه تحقیقات در پایگاه سوم پلیس آگاهی معلوم شد دستگیرشدگان طی چند روز به ۱۰خانه دستبرد زده‌اند. از آنجا که دستبرد‌های این ۵جوان از مصادیق سرقت حدی بود دادستان برای هر ۵متهم درخواست قطع دست کرد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده که صبح روز یکشنبه در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حسین اصغرزاده و با حضور قاضی توکلی و قاضی واعظی برگزار شد شاکیان یک به یک شکایت‌شان را مطرح کردند. از خانه هر یک از آنها بین ۱۰تا ۶۰میلیون تومان سرقت شده بود. یکی از آنها در خانه‌اش کلکسیون ساعت‌های باارزش داشت که سارقان ساعت‌ها را دزدیده بودند.

با وجود این همه شاکیان گفتند راضی به قطع دست سارقان نیستند و خواسته‌شان بازپس‌گیری اموال‌شان و مجازات تعزیری سارقان است. در این شرایط نوبت به متهمان رسید که از خود دفاع کنند. متهم ردیف اول جوان ۲۴ساله‌ای است که سرکرده این باند است. او گفت: “من فقط ۵فقره از سرقت‌ها را قبول دارم. من در روستا زندگی می‌کردم و برای کار به تهران آمده بودم اما اینجا کارگر ساختمانی بودم و درآمد چندانی نداشتم”.

بخاطر همین مشکلات تصمیم گرفتم دزدی کنم. ما یک مالخر داشتیم که طلاها را به او می‌فروختیم و اگر هم دلار نصیبمان می‌شد به دلال‌های میدان فردوسی می‌فروختیم. آنها هر ۱۰۰دلار را ۳۰۰هزار تومان می‌خریدند. وی در پاسخ قاضی که پرسید اگر وقتی در خانه بودید صاحب خانه سر می‌رسید چه کار می‌کردید، گفت: این مورد هیچ وقت پیش نیامد اما مجبور بودیم با او درگیر شویم.

در ادامه سایر متهمان نیز به دفاع از خود پرداختند و در نهایت جلسه با اخذ آخرین دفاع از متهمان به پایان رسید.

زندانیان