نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

قاتل زن میانسال پس از ۲۱ سال از اعدام نجات یافت و آزاد شد

3-آگوست-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مرد جوانی که همراه یکی از دوستانش زن میانسالی را ۲۱ سال قبل به قتل رسانده بود و به اعدام محکوم شده بود با گرفتن رضایت از اولیای دم از زندان آزاد شد.

به گزارش جوان آنلاین، نخستین برگ این پرونده ۲۱ سال قبل از سوی مأموران پلیس ورق خورد. ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه شامگاه ۳۱ فروردین ماه سال ۷۴ بود که مأموران پلیس پایتخت از قتل زنی میانسال در خانه‌اش با خبر و راهی محل شدند.

مأموران در محل حادثه با جسد زن ۴۸ ساله‌ای به نام رؤیا روبه‌رو شدند که سیم برقی به دور گردنش پیچانده شده بود. به هم ریختگی محل حادثه حکایت از آن داشت که قاتل یا قاتلان به خاطر سرقت زن میانسال را به قتل رسانده‌اند.

پسر مقتول گفت: “مادرم معتاد بود و تنها زندگی می‌کرد. امروز وقتی به خانه‌اش آمدم با این صحنه روبه‌رو شدم. وی گفت مقداری از وسایل خانه مادرم به سرقت رفته است، به همین دلیل احتمال می‌دهم عامل یا عاملان این حادثه سارق باشند”.

تحقیقات بعدی نشان داد افراد زیادی برای مصرف مواد به خانه مقتول رفت و آمد داشتند. مأموران پلیس در ادامه چند معتاد را شناسایی و به عنوان مظنون دستگیر کردند، اما بررسی‌ها نشان داد این افراد روز حادثه برای مصرف مواد به خانه مقتول رفته بودند، اما در قتل وی دست نداشته‌اند. در حالی که هشت ماه از حادثه گذشته بود، مرد جوانی به نام قنبر به اداره پلیس رفت و گفت هشت ماه قبل همراه یکی از دوستانش به نام طالب رؤیا را به قتل رسانده‌اند.

متهم گفت: “من شاگرد کبایی در حوالی شهرآرا بودم که با مقتول آشنا شدم. هر چند روز یک بار برای مصرف مواد به خانه رؤیا می‌رفتم تا اینکه مدتی بعد با مرد جوانی به نام طالب آشنا شدم. پس از این طالب هم به خانه رؤیا رفت و آمد داشت تا اینکه با هم نقشه سرقت از خانه رؤیا را طراحی کردیم. روز حادثه دو نفری به خانه رؤیا رفتیم و پس از سرقت ۱۱ هزار  و ۵۰۰ تومان پول نقد یک دستگاه ویدئو، ساعت و مقداری طلا، زن میانسال را به قتل رساندیم و از محل گریختیم”.

پس از اعتراف قنبر، مأموران خیلی زود طالب را دستگیر کردند. طالب در بازجویی‌ها با اعتراف به قتل، حرف‌های همدستش را تأیید کرد.

دو متهم در شعبه ۳۰ دادگاه عمومی تهران محاکمه و به قصاص محکوم شدند. پس از تأیید رأی دادگاه در دیوان عالی کشور، پرونده برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی فرستاده شد.

پس از این دو فرزند مقتول به دادسرا رفتند و قنبر را بخشیدند. در همین زمان، مادر مقتول به عنوان سومین اولیای دم فوت کرد و قاضی شعبه اجرای احکام دستور داد تا اولیای دم شناسایی شوند. پس از شناسایی اولیای دم، آنها نیز قنبر را بخشیدند. بدین ترتیب با اقدام خداپسندانه اولیای دم، قاتل زن میانسال پس از ۲۱ سال از زندان آزاد شد و زندگی تازه‌ای را شروع کرد.

تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران در تلاش است تا برای طالب، متهم دوم این پرونده که در زندان به سر می‌برد، از اولیای دم رضایت بگیرد.

زندانیان