نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

قتل برای رهایی موقت از اعدام

5-دسامبر-2015

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دعوای دو متهم به قتل محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج به مرگ یکی از آنها منجر شد. مقتول مرد ۷۷ ساله‌ای به نام شاپور در انتظار اجرای حکم قصاص بود که یک روز قبل از اجرا به قتل رسید.

به گزارش جوان، این درگیری دو هفته قبل در زندان رجایی شهر کرج بین دو محکوم به قصاص رخ داد که در جریان آن یکی از محکومان که مرد ۷۷ ساله‌ای به نام شاپور بود، به قتل رسید. متهم به این قتل مرد جوانی است که چند سال قبل مرتکب قتل شده و با حکم قضایی به زندان رفته بود. وی در حالی که پس از گرفتن استیذان حکمش در انتظار اجرای آن بود، در یک درگیری مرگبار در زندان دست به قتل زد تا در کارنامه‌اش دو قتل ثبت شود. وی پس از این حادثه برای بررسی موضوع و تکمیل پرونده جنایی‌اش در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت و تحقیقات از وی ادامه دارد.

بر اساس این گزارش مقتول که از سال ۸۱ به خاطر قتل مرد جوانی در زندان رجایی شهر زندانی بود در این حادثه با اصابت جسم سختی به سرش به قتل رسید. وی که مدتی قبل مراحل اجرایی پرونده‌اش تکمیل شده بود و قرار بود روز سه شنبه ۳ آذر ماه در زندان رجایی شهر کرج برای اجرای حکم پای چوبه دار حاضر شود، یک روز قبل از اجرای حکم به دست قاتل دیگری به قتل رسید و پرونده‌اش برای همیشه بسته شد.

پرونده جنایی مقتول

اول مردادماه سال ۸۱ بود که مأموران پلیس شهرستان شهریار از مرگ مشکوک مرد ۳۹ ساله‌ای به نام وحید در یکی از بیمارستان‌ها با خبر و راهی محل شدند. نخستین بررسی‌ها نشان داد وحید با اصابت چاقو به قتل رسیده است. با مشخص شدن علت مرگ وحید، تیمی از کارآگاهان جنایی درباره این حادثه دست به تحقیق زدند. تحقیقات جنایی نشان داد مقتول ساعتی قبل به همراه برادر ۱۸ ساله‌اش با مرد ۶۴ ساله‌ای به نام شاپور درگیری مرگباری را در شهرک خادم آباد شهریار رقم زده‌اند که در جریان آن شاپور با چاقو مقتول را زخمی کرده و از محل گریخته است.

پس از این مأموران برای دستگیری شاپور به عنوان مظنون به قتل به جست‌وجو پرداختند تا اینکه ساعتی بعد وی را در حالی که لباس‌هایش خونی بود، دستگیر کردند.

متهم پس از درگیری ابتدا قتل را انکار و بعد در تحقیقات تخصصی به این عمل اعتراف کرد.

متهم پس از تحقیقات تکمیلی در شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. اولیای دم در جلسه دادگاه برای شاپور درخواست قصاص دادند و هیئت قضایی هم وی ر ا به قصاص محکوم کرد. رأی دادگاه پس از تأیید در شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور برای سیر مراحل قانونی اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. در حالی که متهم استیذان حکمش را گرفته بود و قرار بود روز سه‌شنبه ۳ آذر ماه قصاص شود، یکروز قبل از اجرای حکم در درگیری در زندان رجایی‌شهر به دست محکوم به قتل دیگری به قتل رسید و بدین ترتیب پرونده قصاصش برای همیشه بسته شد.

زندانیان