نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محدود کردن مجازات اعدام قابل بررسی است

13-سپتامبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: معاون اموربین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت که یکی از پیشنهادات در رابطه با موضوع اعدام، محدود کردن مجازات اعدام به «قاچاق مسلحانه مواد مخدر» است که می تواند از منظر حقوقی بررسی شود. به گفته وی، ۹۳ درصد از اعدام‌ها در ایران با اتهامات مربوط به مواد مخدر انجام میشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم غریب آبادی در پاسخ به این سئوال که آیا مکانیسم های حقوقی مجازات اعدام متهمان مواد مخدر که موجب انتقادات حقوق بشری علیه ایران است، تغییر می کند؟ گفت: “بحث ها و رویکردهای مختلفی در این رابطه مطرح است و نباید عجولانه به این موضوع نگاه کرد و تصمیم گرفت. این موضوع نیاز به یک کار بسیار دقیق و مطالعات فراوان دارد و باید بررسی کرد که آیا مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر بازدارندگی لازم را داشته است یا خیر”.

وی در خصوص حذف مجازات اعدام متهمان مواد مخدر، گفت: “نکته دوم در این رابطه این است که برداشتن مجازات اعدام این متهمان یا محدودکردن آن، چه تاثیری بر مبارزه با مواد مخدر خواهدگذاشت؟ بنا براین یک کار تحقیقاتی جدی و ویژه نیاز هست تا بتوان به این سئوالات پاسخ داد و تصمیم درستی گرفت”.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص اظهار نظر برخی از مسئولان داخلی در رابطه با حذف این اعدام ها، اظهار داشت: “در داخل کشور دو گروه موافق و مخالف این کار هستند. با این همه باید توجه کرد که وضعیت و شرایط ما با کشورهای غربی که از مجازات اعدام انتقاد می کنند، بسیار متفاوت است”.

وی با اشاره به تفاوت های حقوقی بین نظام حقوقی ایران و کشورهای غربی، مدعی شد: “در نظام مجازات ها، در فرهنگ ها و ارزشهای حاکم بر کشورها و همچنین تهدیدهای موجود، تفاوت هایی فاحشی بین ایران و کشورهای غربی وجود دارد. تهدیدی که علیه ایران در این زمینه وجود دارد، برای کشورهای دیگر مطرح نیست چرا که کشور ما با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر همسایه است”.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با طرح این ادعا که موج علیه اعدام های ایران «یک موج ساختگی برای اعمال فشار است» اظهارداشت: “بنابراین وقتی در خصوص موضوعاتی با این اهمیت صحبت می کنیم و قصد اتخاذ تصمیم داریم، باید تمامی ابعاد شامل تهدیدات، فشارهای سیاسی، رویکردهای سیاسی و همچنین بحث بازدارندگی را با هم ببینیم”.

۹۳ درصد اعدام ها در ایران مربوط به مواد مخدر است

غریب آبادی با تاکید بر ضرورت انجام پژوهش هایی در این رابطه، گفت: “باید پژوهش های لازم در خصوص حذف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر انجام شود تا بازنگری این قانون صورت گیرد تا پس از آن تصمیمات لازم اتخاذ شود. یکی از پیشنهادات مطرح شده، محدود کردن مجازات اعدام به قاچاق مسلحانه مواد مخدر است که این موضوع می تواند از منظر حقوقی و کارشناسی بررسی شود”.

وی افزود: “شایان توجه است که عمده موادمخدر از ایران به سمت اروپا ترانزیت می شود و حدود ۹۳ درصد از اعدام ها در ایران نیز مربوط به موادمخدر است. در واقع، ما هزینه سلامت و ایمنی اروپایی ها را می پردازیم و آنان حق ندارند طلبکارانه به این موضوع نگاه کنند. با این حال، موضوع بازنگری موضوعی بود که از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه آغاز شد و ما در کنار نهادهای تصمیم گیر با یک پشتوانه علمی و کارشناسی در این زمینه خواهیم بود”.

زندانیان