نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محکومیت دو جوان به ۱۹۸ ضربه شلاق در تهران

20-آوریل-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دو پسر جوان در تهران به دلیل شکایت یک دختر مبنی بر فریب و آزار او جمعا به ۱۹۸ ضربه شلاق، تبعید و ۱۲۰ ساعت کار اجباری محکوم شدند. حکم شلاق از جمله مواردی که است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری رکنا، صبح بیستم آبان ۹۵ دختر ۱۵ساله ای به نام صدف همراه با مادرش به پلیس آگاهی رفت و از دو پسر جوان که وی را فریب داده بودند شکایت کرد.

دختر نوجوان گفت: “از دو سال قبل که پدر و مادرم از هم جدا شدند من همراه مادرم و دایی هایم زندگی می کردم. اما دایی هایم رفتار خوبی با من نداشتند و به هر بهانه ای مرا کتک می زدند. از این وضعیت خسته شده بودم که در راه مدرسه در خیابان فرجام با یک پسر ۲۰ ساله به نام فرزین آشنا شدم. پسر جوان به من ابراز علاقه کرد و وقتی ماجرای زندگی ام را فهمید به من قول ازدواج داد. دو سال رابطه دوستانه ما با هم ادامه داشت اما در این مدت فرزین بارها به بهانه های مختلف از من پول می گرفت.او حتی چند بار مرا به شدت کتک زد و آزار داد تا اینکه آخرین بار در یک پارک در منطقه تهرانپارس به من گفت که قصد دارد رابطه دوستانه اش را با من تمام کند. من که شوکه شده بودم با او درگیر شدم. اما همان لحظه مادر و دایی هایم را دیدم که در گوشه پارک ایستاده بودند و ما را نگاه می کردند. آنجا بود که فهمیدم مادر و دایی هایم به من مشکوک شده اند و مرا تعقیب کرده اند. من از ترسم فرار کردم و به خانه برنگشتم”.

این دختر ادامه داد: من با یکی از دوستان صمیمی فرزین به نام مقداد تماس گرفتم و از او کمک خواستم. من به مقداد گفتم اگر به خانه برگردم دایی هایم مرا می کشند. او هم گفت که نامادری اش در خانه است. به همین خاطر مرا پنهانی به پشت بام خانه شان برد تا در فرصت مناسب با فرزین صحبت کند.من در پشت بام خانه پنهان شده بودم که مقداد سراغم آمد و مرا مجبور کرد تا با او رابطه داشته باشم. او گفت اگر به خواسته اش تن بدهم فرزین را راضی می کند تا رابطه دوستانه اش را با من تمام نکند. من دو شبانه روز در پشت بام خانه تحت آزار بودم تا اینکه دایی هایم توانستند فرزین را پیدا کنند و نشانی خانه ای را که در آنجا پنهان شده ام به دست بیاورند و سراغم بیایند. حالا از فرزین و مقداد به خاطر سواستفاده هایشان شکایت دارم.

به دنبال شکایت دختر نوجوان و نظریه پزشکی قانونی فرزین و دوستش ردیابی و بازداشت شدند. فرزین در پلیس آگاهی به فریب و آزار دختر نوجوان اعتراف کرد و پرونده آنها با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده که دیروز غیرعلنی و پشت درهای بسته در شعبه هشتم به ریاست قاضی حسین اصغرزاده و با حضور دو مستشار تشکیل شد دو متهم منکر آزار دختر نوجوان شدند و ادعا کردند صدف دروغگوست.

در پایان جلسه هیات قضایی وارد شور شد و با توجه به مدرک های موجود در پرونده هر یک از متهمان را به ۹۹ ضربه شلاق محکوم کرد. فرزین همچنین به یکسال تبعید و مقداد به ۱۲۰ ساعت خدمات عمومی اجباری در تهران محکوم شد.

کمیساریای عالی حقوق بشر پیشتر در موارد مشابه اجرای حکم شلاق در متن بیانیه خود آورده بود «به کارگیری این روش مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیر آمیز که می‌تواند مصداق شکنجه تلقی شود از سوی نهادهای مسئول در ایران مطلقا نامتناسب و شنیع است».

برچسب ها:

زندانیان