نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محکومیت سه زندانی به شلاق و حبس

4-نوامبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سه زندانی جوان با اتهام «سرقت مسلحانه» در تهران، به احکام حبس و شلاق محکوم شدند. بر اساس این حکم دو تن از آنان هرکدام به ۱۵ سال، یکی به ۱۰ سال و هرسه به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. صدور احکام شلاق در ایران درحالی انجام می‌شود که  طبق قوانین حقوق بشری بین المللی، به ویژه کنوانسیون علیه شکنجه، شلاق زدن ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری جوان، این حادثه نوزدهم مردادماه سال ۹۴  پرونده این سه زندانی که از مردادماه ۹۴ بازداشت شده بودند، بعد از صدرو کیفرخواست روی میز هیئت قضایی شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و سه متهم یازدهم آبان ماه مقابل قاضی اصغرزاده محاکمه شدند.

سه متهم در جلسه دادگاه هم به سرقت اعتراف کردند و جزئیات حادثه را بار دیگر شرح دادند، اما مدعی شدند که مقدار طلاهای سرقتی یک کیلو و ۱۴۰ گرم بود. هیئت قضایی با بازبینی فیلمی که دوربین مداربسته مغازه ثبت کرده بود، میزان طلاهای سرقتی را بر اساس ادعای شاکی در جلسه محاکمه ۳ کیلوگرم تشخیص دادند.

هیئت قضایی بعد از ختم جلسه دو زندانی را هر کدام به ۱۵ سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق و زندانی سوم  را به ۱۰ سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. همچنین متهمان به رد مال محکوم شدند.

صدور احکام شلاق در ایران درحالی انجام می‌شود که  طبق قوانین حقوق بشری بین المللی، به ویژه کنوانسیون علیه شکنجه، شلاق زدن ممنوع است.

سازمان ملل متحد اقدام مقامات جمهوری اسلامی در شلاق زدن شهروندان را «غیرانسانی، ظالمانه، و تحقیر آمیز» خوانده و گفته اقدام آنها در شلاق زدن می تواند به منزله شکنجه باشد.

برچسب ها:

زندانیان