نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محکوم به اعدام از مرگ نجات یافت

16-آگوست-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: متهمی که از ۸ سال قبل به اتهام قتل مادر بیگناهش در بازداشت به‌سر می‌برد در حالی که پس از واریز تفاضل دیه‌اش از سوی دادستانی در یک قدمی چوبه دار قرار داشت توانست با رضایت اولیای دم از اعدام نجات یابد.

به گزارش جوان آنلاین، پیدا شدن اولیای دم در پرونده زن میانسالی که هشت سال قبل به دست پسر ناخلفش به قتل رسیده بود، سبب شد تا متهم که در یک قدمی قصاص قرار داشت از مجازات فاصله بگیرد.

متهم گفت مادرم با ازدواج من مخالفت کرد و از آن روز به بعد با مادرم اختلاف پیدا کردم تا اینکه فهمیدم مادرم صیغه مرد میانسالی شده است. این موضوع مرا خیلی عصبانی کرد به طوری که هر روز با مادرم مشاجره داشتم. روز حادثه چاقویی از بازار خریدم و به خانه‌مان آمدم و به خاطر کینه‌ای که داشتم مرتکب قتل شدم.

متهم پس از تحقیقات تکمیلی در حالی در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد که اولیای دم مقتول شناسایی نشدند، بنابراین دادستان تهران به عنوان ولی دم برای متهم درخواست قصاص کرد و هیئت قضایی هم متهم را به قصاص محکوم کردند.

رأی دادگاه پس از تأیید در دیوان عالی کشور برای سیر مراحل اجرای حکم به شعبه اجرای احکام فرستاده شد. در حالی که متهم پس از واریز تفاضل دیه‌اش از سوی دادستانی در یک قدمی چوبه دار قرار داشت، تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران به سرپرستی قاضی دشتبان، تحقیقات خود را برای شناسایی اولیای دم مقتول آغاز کردند‌. متهم پس از انتقال به شعبه اجرای احکام اعلام کرد که در کودکی با یکی از بستگان مادرش به نام رضا ارتباط داشته است.

در ادامه تیم صلح و سازش با استعلام گرفتن از اداره ثبت احوال دریافتند رضا پسر دایی مقتول است که در یکی از شهرهای شمالی کشور زندگی می‌کند. بنابراین این تیم از رضا به عنوان اولیای دم برای جلب رضایت دعوت کردند. صبح دیروز رضا همراه خواهرش به عنوان اولیای دم به دادسرای جنایی آمدند و رضایتنامه کتبی خود را به شعبه اجرای احکام ارائه کردند. بدین‌ترتیب زندانی از طناب دار فاصله گرفت. او حالا باید از جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

زندانیان