نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نجات نوجوان متهم به قتل از مرگ در آخرین محاکمه

9-فوریه-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: پسری که در ۱۶ سالگی در جریان نزاعی خیابانی جوانی را به قتل رسانده بود با تشخیص قضات دادگاه کیفری نابالغ تشخیص داده شده و به تحمل ۵سال حبس و پرداخت دیه محکوم شد.

به گزارش همشهری، روز نهم مهر‌ماه سال گذشته ۵نفر در قرچک ورامین با یکدیگر درگیر شدند. ماجرا از این قرار بود که ۲نوجوان سوار یک وانت‌پیکان بودند که آینه یک پژو پرشیا که ۳پسر جوان سوار آن بودند با آینه خودروی آنها برخورد کرد. این برخورد ساده مقدمه‌ای برای درگیری خونین بین آنها شد و در جریان آن راننده وانت که نوجوانی ۱۶ساله به نام وحید بود، سراغ سرنشینان پرشیا رفت و ۲نفر از آنها را با چاقو مجروح کرد که یک نفر از آنها به قتل رسید.

در پی وقوع این جنایت پسر نوجوان دستگیر و پرونده‌اش با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در جلسه محاکمه که چندی قبل در شعبه هفتم به ریاست قاضی محمدحسین خازنی برگزار شد، پدر و مادر مقتول به‌عنوان اولیای دم خواستار قصاص قاتل پسرشان شدند. سپس متهم که روز حادثه ۱۶سال و ۵‌ماه داشت در دفاع از خودش گفت: در این درگیری من فقط با دسته چاقو یک ضربه به گردن مقتول زدم و یادم نمی‌آید که من این قتل را انجام داده باشم.

او ادامه داد: “می‌دانستم اگر کسی کار خلاف انجام دهد، جرم است اما نمی‌دانستم اگر کسی به قتل برسد، قاتل قصاص می‌شود. حالا هم از خانواده مقتول می‌خواهم ببخشند. در ادامه ۳متهم دیگر که در این درگیری حضور داشتند نیز به دفاع از خود پرداختند و در نهایت با اخذ آخرین دفاع از متهمان ختم جلسه اعلام شد”.

با گذشت چند روز از این محاکمه قضات دادگاه پس از شور رأی خود را اعلام کردند.

قضات دادگاه براساس ماده ۹۱قانون مجازات اسلامی که می‌گوید «اگر احراز شود فرد زیر ۱۸سالی که مرتکب قتل شده به کمال و رشد عقلی نرسیده و ماهیت جرمی که مرتکب شده را درک نمی‌کند»، متهم ردیف اول را که هنگام وقوع جرم ۱۶سال و ۵‌ماه داشته به ۵سال حبس و پرداخت دیه محکوم کردند. همچنین ۳متهم دیگر نیز به اتهام شرکت در نزاع دسته‌جمعی به یک سال حبس محکوم شدند.

زندانیان