نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نجات ۷ زندانی از اعدام در قزوین، مازندران و زاهدان

11-دسامبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: یک زندانی متهم به قتل در قزوین در آستانه اجرای حکم قصاص، توسط اولیای دم بخشیده شد و از اعدام نجات یافت. در مازندران نیز دو زندانی متهم به قتل، توسط خانواده های مقتول هنگام اجرای حکم اعدام بخشیده شدند. از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از بخشش ۴ محکوم به اعدام خبر داد.

به گزارش میزان، دادستان قزوین گفت: “قاتل ۳۷ ساله، در آستانه اجرای حکم با میانجیگری معتمدان و ریش سفیدان محلی رضایت خانواده مقتول را بدست آورد”.

صادقی نیارکی با قدردانی از بخشش و گذشت اولیاء دم در خصوص رضایت فرد اعدامی افزود: “برای چندین مرتبه است که با گذشت و رافت خانواده های مقتولین شاهد اعلام رضایت آنان در لحظه اجرای حکم می باشیم و جا دارد از همه کسانی که در این زمینه تلاش می کنند قدردانی کنیم”.

دادستان قزوین با اشاره به نقش رسانه ها در انعکاس اخبار رضایت و بخشش از اعدام گفت: “بطور حتم با انعکاس این نوع اخبار فرصت های بیشتری از گذشت و ایثار در جامعه فراهم می گردد و نقش ویژه ای را در بین خانواده ها در مقوله فرهنگ سازی برای بخشش و ایثار و گذشت دارد”.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قزوین با اشاره به جزئیات این پرونده گفت: “بنابر گزارش مرجع انتظامی در یکی از روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال ۸۳ در اطراف روستایی در تاکستان یک مورد قتل با تفنگ شکاری بوقوع می پیوندد. در جریان تحقیقات مشخص می شود ۳ برادر به  نام های علیرضا، اکبر و اصغر با فردی به نام غلامرضا بر سر چرای دام درگیر و متعاقب آن، علیرضا با تفنگ شکاری اش در حضور چند شاهد و پدر مقتول به غلامرضا شلیک و پس از اصابت تیر به سینه مقتول موجب قتل نامبرده می شود. بلافاصله ضارب به همراه برادران خود توسط موتورسیکلت از محل متواری می شوند”.

وی افزود: “با صدور دستورات جداگانه ای توسط مقام قضایی برادران قاتل(اکبر و اصغر) شناسایی و دستگیر میشوند ولی قاتل متواری می گردد. علیرغم اعطاء نیابت های متعدد به استان های همجوار قاتل همچنان متواری بوده که پرونده به صورت غیابی و با تعیین وکیل تسخیری مورد رسیدگی قرار می گیرد و حکم به قصاص نفس قاتل صادر میگردد و توسط دیوان عالی کشور رای مورد تایید واقع می شود”.

صادقی نیارکی تصریح کرد: “با پیگیری های فراوان و تلاش مقامات قضایی و انتظامی در سال ۹۲ قاتل دستگیر، ولی منکر ارتکاب قتل میشود. به دلیل غیابی بودن رای و به دنبال اعتراض به رای صادره، واخواهی توسط دیوان عالی کشور پذیرفته و نهایتا پس از بررسی و استماع شهادت شهود، شعبه دوم دادگاه کیفری استان، دفاعیات متهم و وکیل وی را مردود شناخته و رای به قصاص نفس نامبرده صادر می کند. رای صادره توسط دیوان عالی کشور ابرام می شود”.

وی گفت: “در دی ماه سال ۹۴ با بلامانع بودن اجرای حکم قصاص، مورد موافقت ریاست محترم قوه قضاییه قرار می گیرد. به دنبال ارجاع پرونده به شعبه سوم اجرای احکام  کیفری دادسرای عمومی و انقلاب قزوین و انجام تمهیدات و تعیین وقت جهت اجرای حکم، سحرگاه امروز در حین اجرای حکم و با حضور اولیاء دم مقتول و مقامات قضایی و انتظامی  خانواده مقتول با گذشت قاتل زندگی دوباره ای را به وی بخشیدند”.

گفتنی است امیر طاهرخانی، نماینده پیشین و بهمن طاهرخانی نماینده فعلی مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام امیدوار، دادستان عمومی و انقلاب تاکستان، جلالی، معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین، رییس ندامتگاه مرکزی قزوین و تنی چند از مقامات قضایی و اداری نیز در این مراسم حضور داشتند.

حیات دوباره در حیاط کوچک زندان؛ اعلام رضایت دو خانواده اولیاء دم به دو زندانی محکوم به اعدام

به گزارش اداره کل زندانهای استان مازندران، زندانیان م-ع و ف-ر که به اتهام درگیری منجر به قتل از سوی مراجع قضایی ذیصلاح به زندان معرفی و به قصاص نفس محکوم شدند، و هر یک قریب به ۹ سال در زندان تحمل کیفر کردند.

در همین راستا اعضای شورای حل اختلاف زندان نوشهر به منظور جلب رضایت اولیاء دم پیگیریها و اقدامات مجدانه ای انجام دادند و پس از دعوت چندین نوبت اولیاء دم به زندان و حضور در منزل آنان زمینه اعطای عفو و بخشش و رضایت را فراهم کردند .

سرانجام زمان اجرای حکم اعدام زندانیان فرا رسید و مرگ بر زندگی آنان سایه انداخت و همه منتظر فاش شدن اسرار درونی خانواده های اولیاء دم بودند که آیا پدر و مادر داغ دیده بر صندلی حیات این دو جوان لگد خواهند زد یا چشمه های ایثار و فداکاری و بخشش را ارمغان ادامه زندگی آنها خواهند کرد و با بخشش و ایثار روح عزیز از دست رفته شان را شاد خواهند نمود.

درحالی که قلبها به تپش افتاده بود، مسئولین زندان و مراجع قضایی بر این نظر استوار بودند که لذتی که در بخشش است در قصاص نیست و در نهایت هر دو خانواده اولیاء دم با ایثار و از خودگذشتگی از اجرای حکم اعدام این دو زندانی محکوم به قصاص صرف نظر کرده و آنان را مورد عفو قرار دادند.

دادستان زاهدان خبر داد؛ بخشش ۴ محکوم به قصاص با رضایت اولیای‌دم و ریش‌سفیدی بزرگان

به گزارش ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از بخشش ۴ محکوم به قصاص خبر داد و گفت: “سنت حسنه ریش سفیدی و مردم داری بزرگان و روسای طوایف در سیستان وبلوچستان همچنان برجسته است و از همین طریق با تلاش شوراهای حل اختلاف شاهد بخشش ۴ محکوم به قصاص در روزهای اخیر بودیم”.

موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با تاکید بر این نکته که موضوع ریش سفیدی و پادرمیانی بزرگان طوایف و قبایل در این استان الگویی بسیار مناسب در تاثیرگذاری این سنت حسنه  در جامعه است، گفت: “این سنت بسیار خوب و تاثیرگذار از قدیم الایام در این استان در جریان بوده و مردم شریف استان چه شیعه و چه سنی به آن پایبند هستند و حتی در رسیدگی به پرونده های قتل نیز از آن استفاده می شود، بر این اساس دستگاه قضایی استان نیز همواره درصدد استفاده مناسب از این سنت ماندگار در جهت حل و فصل دعاوی است”.

وی افزود: “از شش فقره پرونده آماده اجرای حکم قصاص، چهار پرونده  در روزهای اخیر با بزرگواری و کرامت خانواده مقتولان و ریش سفیدی بزرگان و تلاش مجموعه دستگاه قضایی استان به ویژه  شورای حل اختلاف، به رضایت اولیای دم و توقف اجرای حکم قصاص منجر شده است”.

دادستان زاهدان تاکید کرد: “دو پرونده باقیمانده نیز از همین طریق مشمول مهلت مجددی به منظور ادامه بررسی ها شد”.

زندانیان