نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نقض حکم اعدام ۶ نوجوان و تایید ۴ حکم دیگر

9-فوریه-2017

گروه خبری: اعدام - کودکان -

سایت نفس در قفس: دادستانی از بازنگری پرونده‌های محکومان به قصاص نفس و افراد کمتر از ۱۸ سال خبر داد. وی از ۱۰ فقره درخواست دادستانی برای نقض حکم اعدام بر اساس ماده ۹۱ قانون خبر داد که شش مورد پذیرش شده و منتهی به نقض حکم قصاص گردیده است.

به گزارش جوان آنلاین، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با بیان اقدامات دادستانی، به بهره‌گیری از نکات مثبت قوانین جدید به ویژه قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اشاره کرد و اظهار داشت: “ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی و تبصره ذیل ماده ۳۰۲ همین قانون، برای برون‌رفت از اجرای احکام سلب حیات که محکوم مستحق اعدام نیست، راهکارهایی پیشنهاد کرده است و دادستانی تهران در راستای اجرایی نمودن این مواد از قانون، ضمن بازنگری پرونده‌های محکومان به قصاص نفس و افراد کمتر از ۱۸ سال که به سلب حیات محکوم شده‌اند، اقدامات مناسبی انجام داده است”.

وی از ۱۰ فقره درخواست دادستانی برای نقض حکم اعدام بر اساس ماده ۹۱ قانون پیش‌گفته خبر داد که شش مورد پذیرش شده و منتهی به نقض حکم قصاص گردیده است.

وی همچنین در پیشنهاد اعمال تبصره ماده ۳۰۲ همین قانون اظهار داشت: “دادستانی تهران در هفده پرونده قصاص درخواست بازنگری نمود که سه مورد پذیرش و منتهی به نقض حکم شده است”.

وی از پیشنهاد دادستانی تهران به ریاست قوه قضائیه دائر بر اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری نسبت به ۴۴ حکم صادره در خصوص محکومان به اعدام از بابت مواد مخدر و قصاص نفس خبر داد و افزود: “دادستانی تهران ضمن بررسی اولیه احکام سلب حیات در جرم قتل عمد و جرایم مرتبط با مواد مخدر و روانگردان، کمیته‌ای را تشکیل داده که هدف آن بررسی پرونده‌ها پیش از اجرای حکم است و این اقدام دادستانی در اجرای احکام سلب حیات که در صورت وقوع اشتباه در صدور حکم، جبران ناپذیر می‌باشد، اقدامی مفید و مؤثر بوده که برخی آثار آن اعلام گردید”.

زندانیان