نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نگرانی عفو بین الملل از احتمال اعدام قریب‌الوقوع حمید احمدی

11-فوریه-2017

گروه خبری: اعدام - کودکان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای از اجرای قریب الوقوع حکم اعدام حمید احمدی در روز شنبه ابراز نگرانی کرده است . عفو بین الملل می گوید، حمید احمدی در سن ۱۷ سالگی به ارتکاب جرمی در زیر «شکنجه» اعتراف کرده است.

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر می گوید،حمید احمدی در شمار نوجوانان بزه کاری قرار دارد که در ایران در انتظار اجرای حکم اعدام خود هستند.

به گزارش رادیو فردا، در این بیانیه آمده است، وی متهم است در جریان دعوا بین پنج نفر در شهر سیاهکل در استان گیلان در سال ۲۰۰۸ مرد جوانی را به قتل رسانده است.

عفو بین الملل اضافه کرده است: حمید احمدی در اداره پلیس نه تنها اجازه دسترسی به خانواده یا وکیل نیافته بود بلکه آنقدر «شکنجه شد تا (به این قتل) اعتراف کرد.»

این بیانیه می افزاید، وی از حدود دو هفته پیش برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی در زندان لاکان رشت منتقل شده است.

طبق این گزارش ابتدا قرار بود حکم اعدام حمید احمدی هفته گذشته اجرا شود، اما به خانواده وی خبر داده شد که اجرای حکم یک هفته به تعویق افتاده و این حکم روز شنبه ۲۳ بهمن اجرا خواهد شد.

پیشتر سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته بود، استفاده از مجازات اعدام در خصوص مجرمان زیر ۱۸ سال سن نقض قوانین بین المللی حقوق بشر است.

روپرِت کُلویل تاکید کرده بود: گزارش‌ها حاکی است که سال گذشته ایران دست کم پنج نوجوان را اعدام کرده است و همچنین برپای گزارش‌های موجود ۷۸ نفر نیز منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند. اینها افرادی هستند که هنگام ارتکاب جریم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند. البته ممکن امار واقعی بسیار بیشتر این تعداد باشد.

سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر می گویند، با وجود ممنوعیت اعدام متخلفین نوجوان براساس منشور بین المللی حقوق و ازادیهای سیاسی و کنوانسیون بین المللی حقوق کودک که ایران جز امضا کنندگان آن است، اجرای مجازات مرگ در مورد متخلفین نوجوان در ایران ادامه دارد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشتر گفته بودند:«حکومت ایران باید بلادرنگ اعدام این متخلف نوجوان را متوقف کرده و با تبعیت از معیارهای بین المللی که صدور چنین احکامی را ممنوع کند.»

زندانیان