نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

یک زندانی با بخشش اولیای دم از مرگ رهایی یافت

3-می-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مرد محکوم به قصاص که هفت‌ سال قبل زن و مردی را در جریان رابطه‌ای پنهانی به قتل رسانده بود با رضایت اولیای دم از مرگ فاصله گرفت.

به گزارش جوان، سیزدهم مهرماه سال ۸۹، مأموران پلیس تهران از مرگ مشکوک زن و مرد جوانی باخبر و راهی محل شدند. اجساد متعلق به نیره ۴۰ ساله و اکبر ۴۲ ساله بود که فوت کرده بودند. شوهر نیره که در محل حضور داشت به مأموران گفت: “صبح از خانه به محل کار رفتم. بعد از ساعتی با همسرم تماس گرفتم که گفت حالش خوب نیست. او اعتیاد به مواد مخدر داشت و به همین خاطر فکر کردم به خاطر نکشیدن مواد حالش بد است. از او خواستم در خانه بماند و استراحت کند. وقتی از کار برگشتم با جسد او و مردی که برای همسرم مواد تهیه می‌کرد، روبه‌رو شدم”.

بعد از انتقال جسد به پزشکی قانونی مشخص شد هر دو مقتول بر اثر فشار بر عناصر حیاتی گردن به قتل رسیده‌اند به همین دلیل پرونده با موضوع قتل تشکیل شد. مأموران ابتدا شوهر آن زن را به عنوان مظنون مورد بازجویی قرار دادند، اما او هرگونه جرمی را انکار کرد و تبرئه شد. مدتی تحقیقات در این زمینه ادامه داشت تا اینکه مأموران با بررسی‌های لازم توانستند مرد جوانی را به نام یاسر ۴۰ ساله به عنوان مظنون شناسایی و بازداشت کنند. او در بازجویی‌ها ابتدا جرمش را انکار کرد، اما در مراحل بعدی بازجویی به جرمش اقرار کرد و گفت: “نیره به مواد مخدر اعتیاد داشت و بارها به خاطر تهیه مواد سراغ من آمده بود. با هم در یک محل زندگی می‌کردیم به همین دلیل او را زیاد می‌دیدم. یک روز که برای تهیه مواد سراغم آمده بود، گفت با شوهرش اختلاف دارد و به او علاقه‌ای ندارد. من که به او علاقه‌مند شده بودم با این حرف وسوسه شدم و با او صحبت کردم. از او خواستم تا با هم ارتباط داشته باشیم. او به پیشنهادم جواب رد داد. هرچه اصرار کردم، اما قبول نکرد و طفره رفت. متهم در خصوص قتل گفت: مدتی گذشت تا اینکه متوجه شدم او با مردی رفت و آمد دارد. کنجکاو شدم و فهمیدم آنها با هم ارتباط دارند و آن مرد چندین بار در نبود شوهر نیره به خانه آنها می‌رود. به همین دلیل روز حادثه وقتی متوجه شدم آن مرد در خانه آنهاست به بهانه مواد آنجا رفتم و زنگ زدم. وقتی در را باز کرد، بلافاصله وارد خانه‌ و با آن مرد درگیر شدم. ابتدا او را با پرده توری خفه کردم و بعد از آن نیره را خفه کردم و گریختم”.

پرونده یاسر بعد از کامل شدن تحقیقات با ارسال به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران در اولین جلسه رسیدگی روی میز محاکمه قرار گرفت. در آن جلسه بعد از قرائت کیفرخواست اولیای دم هر دو مقتول درخواست قصاص دادند. سپس متهم به درخواست قاضی در جایگاه قرار گرفت و با قبول اتهامش ماجرا را بار دیگر شرح داد. در آن جلسه هیئت قضایی متهم را به قصاص محکوم کرد.

این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد و با تأیید قضات دیوان در آستانه اجرا قرار داشت که با رضایت هر دو اولیای دم متهم از مرگ فاصله گرفت. این پرونده بار دیگر برای محاکمه از جنبه عمومی جرم به همان شعبه فرستاده شد.

روز گذشته متهم بار دیگر پای میز محاکمه به ریاست قاضی قربان‌زاده و دو مستشار قرار گرفت، اما به دلیل عدم حضور اولیای دم تجدید شد.

برچسب ها:

زندانیان