نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

یک زندانی نوجوان از مجازات اعدام فاصله گرفت

22-ژوئن-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: پسر جوانی که ۱۳ سال قبل در نوجوانی مرتکب قتل شده پس از چند بار رفتن تا چوبه دار سرانجام با اعمال ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی و اثبات عدم درک او از ماهیت جرم در زمان وقوع جرم به پرداخت دیه محکوم شد و  از مجازات قصاص فاصله گرفت.

به گزارش جوان آنلاین، یکم اردیبهشت ماه سال ۸۳، مأموران پلیس از قتل جوانی در رباط‌کریم باخبر و راهی محل شدند. جسد متعلق به جوان ۲۷ ساله‌ای به نام سعید بود که با ضربات چاقو کشته شده بود. برادر مقتول در حالی‌که به شدت گریه می‌کرد، به مأموران گفت: “من و برادرم به خاطر اختلافی که با یکی از دوستانمان داشتیم با هم درگیر شدیم. در آن لحظه پسر نوجوانی رسید و قصد میانجیگری داشت. برادرم به خاطر دخالت او عصبانی شد و با هم درگیر شدند”.

پسر نوجوان ناگهان از جیبش چاقو بیرون آورد و به برادرم ضربه زد که منجر به فوت او شد. بعد از توضیحات برادر مقتول، متهم ۱۷ ساله‌ که نیما نام داشت، بازداشت شد.

او در شرح ماجرا گفت: “مقتول را نمی‌شناختم. روز حادثه وقتی از باشگاه بیرون آمدم، دیدم چند مرد جوان با هم درگیر شدند. برای میانجیگری جلو رفتم که لحظاتی بعد دعوا تمام شد. بعد از آن مقتول و برادرش بار دیگر دعوا راه انداختند و با چوب و زنجیر من و چند نفر دیگر را کتک زدند. من راه فراری نداشتم به همین دلیل چاره‌ای نداشتم و چاقویی درآوردم و یک ضربه به مقتول زدم. او درباره علت حمل چاقو گفت: چاقو برای دوستم بود که قرار بود همان روز در باشگاه تحویلش دهم”.

با اقرارهای متهم، پرونده تکمیل و به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در اولین جلسه رسیدگی اولیای‌دم درخواست قصاص کردند.

سپس متهم بعد از شرح ماجرا و آخرین دفاع به قصاص محکوم شد.

این حکم با ارسال به دیوان عالی کشور مورد تأیید قضات قرار گرفت و متهم دوبار پای چوبه دار رفت.

در حالی‌که پسر نوجوان در آستانه مرگ قرار داشت با تصویب قانون ۹۱ مجازات اسلامی (امتیازی خاص برای محکومان زیر ۱۸ سال) متهم از چوبه دار فاصله گرفت و پرونده به شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

روز گذشته متهم مقابل هیئت قضایی به ریاست قاضی عبداللهی و مستشار کیخواه قرار گرفت و بنا به گزارش پزشکی قانونی که اعلام کرده بود متهم هنگام ارتکاب جرم نوجوان بوده و حرمت جرم را درک نکرده در آخرین دفاعش گفت: “آن زمان نمی‌دانستم مجازات قتل قصاص است. کلاس سوم دبیرستان بودم که به زندان افتادم. ۱۳ سال از بهترین دوران جوانی‌ام را در زندان بودم. در این سال‌ها در رشته مدیریت درس خواندم و فوق دیپلم علوم قرآنی نیز گرفتم. حالا از قضات دادگاه تقاضا دارم در مجازاتم تخفیف قائل شوند تا بتوانم گذشته‌ام را جبران کنم”.

در پایان جلسه بعد از آخرین دفاع متهم، هیئت قضایی بعد از شور طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی متهم را به پرداخت دیه محکوم کرد.

زندانیان