نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۱۰ زندانی از جمله یک زندانی سیاسی جهت اجرای حکم اعدام به انفرادی متتقل شدند

8-آگوست-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: محمد عبداللهی، زندانی سیاسی و دست‌کم ۹ زندانی دیگر جهت اجرای احکام اعدام‌شان به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، محمد عبداللهی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و خانواده‌اش نیز جهت آخرین ملاقات به زندان فراخوانده شده‌اند.

خبرگزاری هرانا نیز خبر از انتقال ۵ زندانی دیگر علاوه بر محمد عبداللهی به سلول‌های انفرادی در همین زندان داده است.

بنا به این گزارش، کامران پورفت اهل پیرانشهر، توحید پورمهدی اهل ارومیه، جهانگیر رضوی‌زاده اهل ارومیه که همسرش نیز به اعدام محکوم شده است، جبرئیل کنعانی اهل ارومیه و یک زندانی با هویت نامعلوم جهت اجرای احکام اعدام‌شان به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند. تمامی این زندانیان متهم به خرید و فروش مواد مخدر هستند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز گزارش کرده است دست‌کم ۴ زندانی جهت اجرای حکم مرگ در زندان رجایی‌شهر کرج به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

شکرعلی آهی، فریبرز جلالی، غلامرضا عرب درازی و مجید شیرافکن زندانیانی هستند که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده‌اند.

برخی منابع تعداد زندانیانی را که در زندان رجایی‌شهر کرج به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند، ۸ نفر اعلام کرده‌اند.

محمد عبداللهی روز ۴ فروردین ماه سال ۱۳۸۹ در منطقه‌ مسکونی باغ شایگان با تیراندازی مستقیم نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران زخمی و پس از آن بازداشت شد. نیروهای حفاظت سپاه همان شب او را به یکی از بیمارستان‌های نظامی سپاه در ارومیه منتقل کردند و بعد از چند ساعت وی را به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه در شهر ارومیه انتقال دادند.
این زندانی کرد ۳۵ ساله، متاهل و شهروند ساکن شهر بوکان است. وی به اتهام محاربه از طریق همکاری با «کومله» توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد، به اعدام محکوم شد. این حکم روز یک‌شنبه ۱۴ فرودین ماه سال ۹۳ به صورت رسمی از سوی دایره اجرای احکام زندان مهاباد به او ابلاغ شده است. در همان سال یعنی سال ۱٣۹٣، این حکم از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شد.
منابع مطلع نزدیک به این زندانی سیاسی گفته‌اند که در جریان بازجویی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات، وی به شدت مورد شکنجه فیزیکی قرار گرفته بود. شدت شکنجه‌های جسمی این زندانی در حدی بود که وی از ناحیه دست و پا دچار شکستگی استخوان شده و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و نگهداری در سلول انفرادی، استخوان پای وی کج جوش خورده است. این زندانی هم‌چنین در اثر شکنجه‌های مداوم، چند دندانش شکسته که این امر در طول سه سال گذشته موجب ایجاد ناراحتی گوارشی نیز برای وی شده است.
گفتنی است محمد عبداللهی از روز نهم خرداد ماه سال جاری در اعتراض به حکم «ناعادلانه» و نحوه رسیدگی به پرونده خود دست به اعتصاب غذا زده بود و در سی‌ودومین روز با وعده مساعد مسئولین مبنی بر «پذیرش اعاده دادرسی وی» به اعتصاب غذای‌اش پایان داده بود.
زندانیان