نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خطر اعدام حسام الدین فرضی زاده نویسنده کتاب از اسلام تا اسلام

16-آگوست-2015

گروه خبری: آزادی بیان - اعدام -

سایت نفس در قفس: حسام الدین فرضی زاده متولد۱۳۷۱ مشکین شهر و دانشجوی اخراجی فیزیک هسته ای دانشگاه محقق اردبیلی دارای دعوتنامه دانشگاه استنفورد بدلیل نوشتن کتاب از اسلام تا اسلام و نقد فرق اسلامی در معرض اعدام می باشد.

به گزارش خبرگزاری‌های حقوق بشری، طبق حکم صادره وی به اتهام ارتداد و تبلیغ عقائد ضاله و توهین به مقدسات اسلامی در ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۲ توسط نیرو های امنیتی بازداشت و به زندان مشکین شهر منتقل و پس از چندین جلسه دادگاه، به هفت سال زندان ، ۷۴ ضربه شلاق و اعدام محکوم شده بود.

طبق این گزارش‌ها، با تلاش خانواده وی و گزارش پزشکی قانونی مبنی بر ابتلای وی به جنون ادواری حکم اعدام وی لغو شده بود اما به تازگی وی را یک بار دیگر به اتهام انکار امام زمان وتوهین به مقدسات اسلامی دادگاهی کرده اند و دادگاه سعی در بازگشایی پرونده قبلی و اعدام وی می باشد.

چندی پیش نیز سایت صدای مسیحیان ایران گزارش داده بود که وی اعدام شده است اما بعد از چند روز سردبیر سایت مذبور ضمن عذرخواهی از مخاطبین صدور حکم اعدام متهم را طبق گفته وکیل وی  تکذیب کرده بود.

طبق گزارشات و اسناد رسیده، حسام الدین فرضی زاده دارای مقالات ISI در رشته فیزیک می‌باشد و همچنین دعوتنامه‌ای از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است. وی دوران تحصیل خود را با نمرات عالی گذرانده است که اخیرا با نوشتن کتابی در مورد اسلام و نشر عقاید خود محکوم به اعدام شده است. وی در دفاعیه خود در دادگاه مشکین شهر اظهار داشته که: «اتهامات را قبول ندارم زیرا هدف بنده از نوشتن کتاب ارائه نظر خود جهت نقد از طرف سایرین بود و مطالبی که بنده در کتاب مذکور نوشته ام همگی مطالبی مستند است که اینجانب گردآوری نمودم و سپس جهت نشر در فضای علمی اقدام به نشر آن نمودم تا تبادل فکر بنمایم.»

گفته می‌شود دادستان پرونده این جوان آذربایجانی به وی لقب «سلمان رشدی» داده است. وی تا کنون از سوی افراد ناشناس مورد ضرب و شتم، تهدید و حمله با چاقو قرار گرفته است.

hesamollah farzizade1

زندانیان