نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اختصاص شعبه ویژه روزه خواری در دادسرای رفسنجان

10-ژوئن-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان با هشدار به کسانی که در ماه رمضان اقدام به عمل روزه خواری در ملأعام کنند، گفت در این زمینه برای اینکه در بحث رسیدگی سرعت ببخشیم و سریعاً با این افراد برخورد شود شعبه ویژه ای در دادسرای رفسنجان تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین رئیسی نژاد اظهار کرد: “یکی از وظایفی که دستگاه قضایی در این ماه به عهده خودش می بیند بحث فراهم کردن بستر آسایش و آرامش در جامعه است و یکی از مواردی که مورد نظر دستگاه قضایی است بحث برخورد با افرادی است که به صورت علنی اقدام به روزه خواری کرده و با این کار هنجارشکنی در سطح جامعه دارند”.

وی افزود: “دستگاه قضایی با برنامه ریزی هایی که با مجموعه نیروی انتظامی دارد نظارت و گشت های بیشتری را در این ماه انجام خواهد داد.

دادستان رفسنجان با بیان اینکه روزه خواری یک جرم مشهود است، به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی اشاره و تصریح کرد: در این ماده قانونگذار اعلام داشته چنانچه افرادی در اماکن و انظار عمومی اقدام به تظاهر به عمل حرامی کنند علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شوند که یکی از مصادیق عمل حرام در اماکن عمومی روزه خواری و عدم رعایت مسائل شرعی است که در این ماه ممکن است صورت بگیرد.

رئیسی نژاد با تأکید بر اینکه مجموعه دادسرای عمومی و انقلاب با افراد روزه خوار در ملأ عام حتما به شدت برخورد خواهد کرد، گفت: “نیروی انتظامی با نظارت و گشت هایی که دارد افرادی که این اقدام را انجام دهند جلب کرده و به دستگاه قضایی معرفی می کند”.

وی از نظارت و بازرسی از رستوران ها، اغذیه فروشی ها و اماکن عمومی که مواد خوراکی را عرضه می کنند خبر داد و افزود: “آنها هم مراقبت و نظارت لازم را داشته باشند تا خلاف دستورالعمل هایی که به آنان اعلام شده، اعمال نکنند”.

رئیسی نژاد ادامه داد: “از مجموعه هایی نیز که برای مسافران در نظر گرفته شده اند می خواهیم حتماً ضوابط و مقررات مربوط را رعایت کنند و اگر قرار است سرویس دهی به مسافرین و افرادی که به دلیل عذر شرعی نمی توانند روزه بگیرند داشته باشند مکانی تهیه شود که به دور از دید مردم این اقدام صورت گیرد”.

دادستان رفسنجان در ادامه از در نظر گرفتن شعبه ویژه ای برای جرم روزه خواری در رفسنجان خبر داد و گفت: “برای اینکه در بحث رسیدگی سرعت ببخشیم و سریعاً با این افراد برخورد شود شعبه ویژه ای در دادسرای رفسنجان نظر گرفته شده است که بلافاصله بعد از رسیدگی و در صورتی که مجرمیت این افراد ثابت شود پرونده برای صدور حکم به دادگاه خواهد رفت و در آنجا نیز پیگیر خواهیم بود که حکم صادر و در همین ماه احکام اجرا شود”.

زندانیان