نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ادامه بازداشت سعید رضوی‌فقیه با وجود پایان دوره محکومیت

20-دسامبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: اسفند ماه گذشته و پس از آنکه سعید رضوی‌فقیه روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب از سوی عده‌ای از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب شهر همدان برای سخنرانی در همایشی دعوت شده بود، رسانه‌ها و روزنامه‌های جریان اقتدارگرا موج خبری بزرگی را علیه اظهارات وی و سایر اصلاح‌طلبان به راه انداختند.

به گزارش کلمه؛ اسفند ماه گذشته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شبانه دستگیر شد و پس از مدت کوتاهی نگهداری در انفرادی به دستور دادستان تهران برای اجرای حکم حبس تعزیری قبلی راهی زندان رجایی‌شهر شد. او که ظاهرا در پی شکایت پلیس امنیت، سپاه پاسداران و دادستانی همدان تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده بود، فعلا در زندان محبوس شد تا حکم قبلی‌اش مبنی بر یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام اخلال در نظم عمومی که در سال ۸۹ از سوی شعبه ۲۶ صادر شده بود، سپری گردد.

اکنون با احتساب ایام بازداشت موقت (۴ ماه) محکومیت قبلی رضوی‌فقیه به پایان رسیده است اما چندی پیش روز ۲۳ آذرماه بازپرسی شعبه ۲ دادسرای شهید مقدس اوین، بار دیگر وی را برای تفهیم اتهام مجدد در رابطه با سخنرانی همدان احضار کرد.

او در این جلسه علاوه بر اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، شورای نگهبان و مجلس خبرگان به اتهام جدید دیگری تحت عنوان اجتماع و تبانی برای اخلال در نظم عمومی از طریق تجمعات غیرقانونی هم متهم شد. اما نکته قابل توجه در این پرونده این است که علاوه بر سخنران همایش، ۱۳ نفر دیگر از میزبانان و دعوت‌کنندگان وی از جمله آقای فخرالدین حیدریان که به صورت تلفنی از رضوی‌فقبه برای سخنرانی در همدان دعوت کرده بود و حتی پیرمرد خادم «حسینیه انجلاسی‌های همدان» که این همایش در آنجا برگزار شده بود، احضار و به خاطر معاونت در بزه انتسابی تفهیم اتهام شدند.

 در پی شکایت نهادهای امنیتی-قضایی همدان از رضوی‌فقیه، ماموران امنیتی تهران به نیابت از همدانی‌ها او را دستگیر کردند ولی اکنون مشخص شده است که بر اساس دادنامه شعبه دوم دیوانعالی کشور و به دنبال تشکیل پرونده برای این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در شعبه بازپرسی دادسرای اوین، ابتدا بازپرس دادسرای اوین با توجه به اینکه بزه انتسابی در همدان بوده و نیز اعتراض متهم به قرار بازداشت خویش از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران مسموع نگردیده است، از خود نفی صلاحیت می‌کند. بنابراین اختلاف بین دادستانی همدان و دادستانی تهران بر سر رسیدگی به این پرونده پای این پرونده را به دادستانی کل کشور و دیوانعالی می‌کشاند.

معاون دادسرای عمومی انقلاب همدان در تیر ماه سال جاری تقاضا می‌کند با توجه به شرایط امنیتی پرونده و در اجرای ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۷۸ در مورد رضوی‌فقیه و دیگر اشخاص مربوط به پرونده (میزبانان و دعوت‌کنندگان همایش) جهت لزوم رسیدگی توامان با مباشران و معاونان بزه، پرونده به طور کلی از همدان به تهران انتقال یابد.

در پی این رخداد پرونده همایش همدان به دادستانی کل کشور و سپس به دیوانعالی ارجاع می‌شود و در ‌‌نهایت دادیار دیوانعالی کشور طی دادنامه‌ای رای خود را صادر کرده و می‌نویسد: «با توجه به اوراق پرونده و درخواست دادستان عمومی و انقلاب تهران و دادستانی کل کشور و با توجه به گزارشات موجود و منعکس شده و همچنین تشخیص دادستانی کل کشود به جهت ابعاد امنیتی پرونده مستندا به ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی پرونده از حوزه قضایی همدان به تهران انتقال یابد.»

نکته قابل توجه دیگر اینکه به رغم درخواست مکرر خورشیدی بازپرس پرونده در دادسرای اوین از قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مبنی بر فک قرار بازداشت و صدور وثیقه برای رضوی‌فقیه، قاضی دادگاه بدون ذکر دلیل قانونی دائما این قرار بازداشت را تمدید کرده است.

همچنین در جلسه اخیر بازپرسی، سعید رضوی‌فقیه بار دیگر ضمن رد اتهامات تاکید کرده است که سخنان او توهین‌آمیز و تحریک‌آمیز نبوده بلکه تنها با اهداف دلسوزانه و خیرخواهانه اقدام به سخنرانی کرده و اظهاراتش همه صرفا تحلیل شرایط موجود سیاسی و پیش‌بینی حوادث احتمالی آینده کاملا در چارچوب موازین قانونی صورت گرفته است.

این در حالی است که در صورت صدور قرار وثیقه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، اکنون رضوی‌فقیه قانونا آزاد بوده و فعلا تنها به خاطر پرونده‌ای که در مرحله بازپرسی قرار دارد مدت مدیدی است به صورت بازداشت موقت در زندان به سر می‌برد.

برچسب ها:

زندانیان