نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعضای گروه «هپی» به شلاق محکوم شدند

30-سپتامبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: هفت عضو گروه «هپی» از سوی دادگاه به اتهام «رابطه نامشروع» به ۹۹ ضربه شلاق و به اتهام ساخت «کلیپ مبتذل» به ۶۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شدند.

پیشتر گزارش شده بود که اعضای این گروه به حبس محکوم شده‌اند اما اکنون اعلام شده تنها یک نفر از اعضای گروه «هپی» به حبس تعلیقی محکوم شده است.

فرشید رفوگران، وکیل اعضای گروه «هپی» شامگاه دوشنبه هفتم مهر به سایت ایران‌وایر گفت: «از نظر دادگاه، ریحانه طراوتی اتهامش بیش‌تر بوده و کشف مشروبات الکلی هم جزو این اتهام ها به شمار می‌رفته است . به همین دلیل او علاوه بر ۹۹ ضربه شلاق و شش میلیون ریال جزای نقدی، به شش ماه حبس محکوم شده است.»

به گفته وی، «همه احکام به دلیل جوانی و بدون سابقه بودن متهمان به مدت سه سال تعلیق شده است.»

دادگاه رسیدگی به پرونده سازندگان کلیپ «هپی» روز ۱۸ شهریور ماه سال جاری در شعبه ۱۰۵۷ جزایی تهران برگزار شد.

این ویدئو را هفت جوان دانشجوی ایرانی با میانگین سنی ۲۵ سال از تهران برای آهنگ «Happy» فرل ویلیامز ساختند.

جوانان تهرانی که ویدئوهای رقص و شادی‌شان را در همراهی با «کمپین شاد» فرل ویلیامز، خواننده آمریکایی، در یوتیوب منتشر کردند، سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری بازداشت و یک روز بعد آزاد شدند.

سازمان ملل متحد در ماه مارس ۲۰۱۴ کمپین شادی را با کمک که فرل ویلیامز، خواننده آمریکایی، آغاز کرد و از مردم خواست که ویدئو‌های رقص و شادی خود را در فضای اینترنت منتشر کنند.

این کمپین به ایران هم رسید و جوانان ایرانی، ویدئوهای خود را در سایت یوتیوب در حالی که با آهنگ «هپی» می‌رقصیدند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

فرل ویلیامز، در صفحه فیس‌بوک خود نسبت به بازداشت جوانان ایرانی ابراز تاسف کرده و نوشته است: «اینکه این بچه‌ها به خاطر تلاش‌شان برای گسترش شادی‌ بازداشت شدند، چیزی فرا‌تر از غم‌انگیز است.»

زندانیان