نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انجمن آزادی بیان موسیقی خواستار تبرئه سه هنرمند ایرانی شد

17-ژانویه-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: انجمن آزادی بیان موسیقی، “فری میوز” به همراه نه سازمان حقوق بشری با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ودیگر مقامات ایرانی خواستار تبرئه دو موسیقی‌دان، مهدی رجبیان، یوسف عمادی، و حسین رجبیان فیلم‌ساز شدند.

به گزارش بی بی سی فارسی، اوله ریتوف، مدیر اجرایی فری میوز، در این نامه نوشته است: “بدون شک سرکوب آزادی بیان در ایران نشان دهنده درگیری‌های داخلی بین حسن روحانی، رییس جمهور و گروههای محافظه کار مانند سپاه است که به نظر می‌رسد در تلاش برای کنترل وزارت فرهنگ و ارشاد هستند.”

“ایران هر چه اعتبار ایران از گفتگوهای هسته‌ای به دست آورده با شیوه‌های بی رحمانه دستگیری و ارعاب هنرمندان، رسانه‌ها و جامعه مدنی از دست می‌دهد.”

“من از شما می‌خواهیم که اقدامات لازم و فوری با توجه به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی برای تبرئه این سه هنرمند انجام شود.”

این سه هنرمند هم‌اینک منتظر رای دادگاه تجدید نظر اند که اول دی‌ماه در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. آنها در مهرماه و در دادگاه نخست، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” هر کدام به شش سال حبس و جریمه‌ی نقدی محکوم شده بودند.

 

مهدی رجبیان، حسین رجبیان و یوسف عمادی، در مهرماه ۱۳۹۲ بازداشت شدند و پس از بیش از دو ماه انفرادی و بازجویی در بند دو-الف سپاه، با تودیع وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند. به گفته‌ی یک منبع مطلع آنها در طول دوره بازجویی برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

گفته می شود که برگ موزیک (بنیان رسمی گزارش موسیقی) تنها رسانه پخش موسیقی آلترناتیو ایران و معرفی سبک موسیقی جدید و نو بوده و در فعالیت پنج ساله اش (از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲) به طور اختصاصی منتشرکنندهٔ بیش از صد آلبوم موسیقی و هزاران تک آهنگ از هنرمندان موسیقی آلترناتیو بوده است.

زندانیان