نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت دوباره آیت الله نکونام

20-آوریل-2015

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: آیت الله محمدرضا نکونام پژوهشگر دینی و مدرس حوزه علمیه قم دوباره بازداشت شد.

به گزارش کلمه؛ روز چهارشنبه گذشته مطلبی از این پژوهشگر و استاد حوزه در روزنامه قانون منتشر شد که یک روز پس از آن توسط نیروهای ماموران امنیتی در حالی که سلامت جسمانی نداشت، بازداشت شد.

این در حالی است که آیت الله نکونام یک بار دیگر در نیمه دی ماه گذشته بدون اعلام هیچ دلیلی توسط ماموران دستگیر و زندانی شد ولی در پی وخامت حالش از زندان آزاد و مستقیما به بیمارستان منتقل شد.

در مدت پس از آزادی نیز به علت فشار نهادهای امنیتی کلاس های درس ایشان تعطیل بود.

آیت الله نکونام که در دوران حکومت شاهنشاهی نیز سابقه بازداشت توسط ساواک را دارد، از منتقدان جریان تحجر در حوزه به شمار می رود، چندی قبل به شدت از کسانی که به خاطر آشنا نبودن با ابرازهای جدید می گویند اینترنت و فیس بوک حرام است، انتقاد کرده و گفته بود: من به طلبه هایم گفتم بر شما واجب است که فرش زیرپایتان را بفروشید و بروید لپ تاپ یا تبلت بخرید. گفتم اگر نتوانید برای یک میلیارد حرف بزنید مفت نمی ارزید. مسلمان کسی است که متمدن باشد متدین باشد، نه اینکه خرفت باشد.

او تنها چند روز پس از انتشار سخنان منتسب به آیت الله مکارم شیرازی علیه اینترنت پرسرعت، از پایین بودن سرعت اینترنت در کشور انتقاد کرد و گفت: ما با اینکه این همه حلق اینترنت را فشار داده ایم و سرعت اینترنتمان در حد گاری است، بچه های مدرسه نرفته ی ما همه با اینترنت و کامپیوتر کار می کنند. من می گویم ما به جای حلزون شدن، سوار این قطار جهانی شویم. اینترنت یک قدرت است. خر مفت است، بپرید روی آن و بروید. بلد نیستید سوار شوید، بروید دنبال کارتان. اما این آقا نمی تواند از این سیستم، از این اینترنت، از این فیسبوک استفاده کند؛ می گوید همه اش حرام است.

پس از آن که در بازداشت قبلی حال آیت الله نکونام به وخامت گذاشت و انتقادها از دستگیری او بالا گرفت، ناگاه خبر رسید که او از زندان قم آزاد و مستقیما به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.

آزادی آیت الله نکونام دو روز پس از آن صورت گرفت که آیت الله مکارم شیرازی در واکنش به بالا گرفتن انتقادها از نقش وی در زندانی شدن این چهره منتقد حوزوی، گفته بود روحش از بازداشت آقای نکونام خبر ندارد و ارتباط او با این موضوع کذب محض است.

حال یک بار دیگر روز پنج شنبه گذشته آیت الله محمدرضا نکونام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

برچسب ها:

زندانیان