نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت دو تن از فعالان مدنی و سایبری در خوزستان

6-می-2015

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: در ادامه موج بازداشت فعالان مدنی در استان خوزستان ایران، دو فعال دیگر به نامهای نعمت الله یوسفی و محمد سازنده، روز چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه ۹۴ در شهر اندیمشک واقع در استان خوزستان بازداشت شدند. همزمان گزارش شده است که وضعیت تعدادی از بازداشت شدگان هفته های اخیر خوزستان نگران کننده می باشد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این دو فعال مدنی مذکور در حوزه سایبری و شبکه های اجتماعی فعال، و از کنشگران مخالفت با اجرای احکام اعدام بوده اند.

روز دوشنبه صادق جعفری چگنی، دادستان دادگاه انقلاب شهر اندیمشک اعلام کرده بود که دو نفر عامل اصلی نشر اخبار کذب در فضای مجازی با تلاش دستگاههای امنیتی دستگیر شده و پرونده آنها پس از تحقیقات تکمیلی با صدور ‏کیفرخواست به دادگاه کیفری ارسال می شود تا حکم قضایی برای آنان صادر شود.

این مقام قضایی جمهوری اسلامی در گفتگو با ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ادعا کرد: بازداشت شدگان با هدف ‏”ایجاد ناامنی و تشویش اذهان عمومی” اقدام به انتشار اخبار کذب ‏در فضای مجازی (اینترنت) کرده بودند، که طبق قانون، افرادی که به قصد تشویش اذهان عمومی اقدام به نشر اخبار کذب در فضای مجازی کنند، به عنوان متخلف تحت تعقیب قرار می گیرند.

دادستان انقلاب اندیمشک با هشدار به فعالان اینترنتی و شبکه های اجتماعی متذکر شده بود: “انتشار هر گونه مطلب کذب در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که آسایش ‏و امنیت ‏عمومی را به مخاطره بیندازد، نشر اکاذیب بوده و جرم محسوب می شود.‏”

لازم به ذکر است؛ اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید: “هر انسان حق آزادی عقیده، بیان و ابراز نظر دارد، و این حق شامل داشتن و نگهداشتن عقاید، بدون هرگونه مداخله (از سوی دیگران) و نیز جستجو کردن، دریافت، بهره گیری و بهره رسانی (انتشار) اطلاعات و عقاید از طریق رسانه‌ها، صرفنظر از مرزهای جغرافیایی است”، اما بر اساس گزارش سازمانهای جهانی، ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی از نظر سانسور رسانه‌ها و اعمال محدودیت برای فعالان رسانه های و سایبری، در اولین رتبه های بین المللی قرار دارد.

وضعیت نگران کننده بازداشتی های اخیر

همزمان و بر اساس آخرین گزارش های کمیته گزارشگران حقوق بشر، از سرنوشت تعدادی از بازداشت شدگان هفته های اخیر استان خوزستان ایران خبری در دست نمی باشد.

گزارش های موثق حاکی از آن بود که از اسفند ماه (مارس) اخیر، دهها شهروند عرب و فعال مدنی خوزستان، در شهر اهواز یا شهر‌ها و روستاهای اطراف آن، به دلیل اعتراضات مسالمت آمیز بازداشت شده‌اند، که پیگیری خانواده های بیشترآنان نتیجه ای در بر نداشته است.

چند روز گذشته سازمان‌های عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر درباره سرنوشت و وضعیت این بازداشت شدگان ابراز نگرانی کرده بودند. افرادی که بر اساس شواهد، اعتراضات مسالمت آمیز داشتند، اما توسط ماموران امنیتی و نظامی نقاب دار ربوده و بازداشت شدند.

زندانیان